Dit is waarom elektrische auto's wellicht niet de toekomst zijn

Achtergronden28 maart 2024 6 minuten Goehring & Rozencwajg
Elektrisch
ANP

In januari kondigde autoverhuurbedrijf Hertz aan dat het eenderde van al zijn elektrische Tesla's gaat verkopen, en weer gaat investeren in benzineauto's. Volgens CEO Stephen Scherr hadden klanten er te weinig vraag naar, meldde Bloomberg. In een open brief, 'De Noorse illusie' schaart ook het investeringsbedrijf Goehring & Rozencwajg zich achter Hertz. Lees hier de open brief over waarom stekkerauto's (EV's) wellicht niet de toekomst zullen zijn.

Opkomst van EV's
Vanaf halverwege het vorige decennium raakte de investeringsgemeenschap ervan overtuigd dat de populariteit van elektrische voertuigen (EV's) snel zou toenemen. Er werd aangenomen dat de implementatie van EV's zo groot zou worden dat het wereldwijde olieverbruik op het punt stond te pieken, althans dat was de breed gedragen consensus. Het jaar 2019 werd herhaaldelijk genoemd als het jaar waarin de vraag naar olie zou pieken en vervolgens zou afnemen. Achteraf gezien waren deze zorgen misplaatst. Ondanks de enorme verstoring door COVID-19, zou de vraag naar olie in 2024 103 miljoen vaten per dag (mb/d) moeten bereiken ā€“ 2,3 mb/d meer dan in 2019. Ondanks de verrassende toename van de vraag blijven veel analisten overtuigd dat een piek in de vraag naar olie nog steeds op handen is. Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Twijfels over EV's
In onze afgelopen brief voorspelden we dat de wereldwijde energievraag de komende twintig jaar consequent de verwachtingen zou overtreffen. Nooit eerder waren zoveel mensen tegelijkertijd in hun periode van energie-intensieve economische ontwikkeling. Ons essay richtte zich breed op de totale energievraag en vermeed specifiek olieverbruik. Deze keuze was bewust: we wilden de kritieke drijfveren van de totale energievraag benadrukken en ons niet laten afleiden door het debat over EV-penetratie. Het essay van vandaag richt zich op olie en legt uit waarom we geloven dat de vraag de komende jaren verrassend hoog zal blijven.

Onderzoek naar EV's
Ons onderzoek toont aan dat EV's, ondanks enorme subsidies en de groeiende dreiging van regelrechte verboden op verbrandingsmotoren (ICE), moeite zullen hebben om op grote schaal te worden aangenomen. Na de geschiedenis van energie zorgvuldig bestudeerd te hebben, hebben we nog geen voorbeeld gevonden waarbij een nieuwe technologie met mindere energie-efficiƫntie een bestaande, efficiƫntere technologie heeft vervangen. Ondanks beweringen van het tegendeel, suggereert ons onderzoek dat EV's minder energie-efficiƫnt zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Als gevolg hiervan zullen ze geen brede implementatie bereiken.

Het geloof van de investeringsgemeenschap dat EV's de verbrandingsmotor zullen vervangen, blijft sterker dan ooit. Wij zijn het hier sterk mee oneens.

Onze bewering is controversieel; de meeste deskundigen staan erop dat EV's veel efficiƫnter zijn. Wij geloven dat de ICE duidelijk de winnaar is, zodra de energetische kosten van zowel de accu als de hernieuwbare energie die nodig is om "koolstofvrije" EV's te maken, worden meegewogen.

Hoewel overheden EV's kunnen stimuleren door middel van subsidies of verboden op ICE's, zullen deze maatregelen waarschijnlijk mislukken, omdat consumenten uiteindelijk zullen weigeren om nieuwe technologie die inferieure energie-efficiƫntie biedt, te omarmen. Betere voorbeelden bestaan niet dan Ford en Hertz die hun EV-initiatieven drastisch terugschroeven vanwege lager dan verwachte consumentenbelangstelling.

Financiƫle en milieukosten van EV's
Het verminderen van koolstofemissies staat centraal in het pleidooi voor elektrische voertuigen. Voorstanders betogen dat het verdringen van fossiele brandstoffen essentieel is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Wij zijn het daar niet mee eens. Het vervangen van ICE's door EV's zal de koolstofemissies aanzienlijk verhogen en het probleem mogelijk verergeren. Het produceren van een elektrisch voertuig verbruikt veel meer energie dan een ICE. Het merendeel van deze extra energie wordt besteed aan het delven van de materialen voor en het vervaardigen van de grote lithium-ion-accu van een EV. 

EV's worden vaak als veel efficiƫnter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken.

Mijnbouwbedrijven gebruiken energie-intensieve vrachtwagens, vermalers en molens om het nikkel, kobalt, lithium en koper voor elke accu te extraheren. Het productieproces verbruikt ook enorme hoeveelheden energie. Veel analisten juichen de koolstofbesparingen toe die voortkomen uit het verdringen van fossiele brandstoffen zonder adequaat rekening te houden met het verhoogde energieverbruik van de accu. Eenmaal aangepast, verdwijnt het grootste deel, zo niet alle, van het koolstofvoordeel van de EV.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiƫnt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Kritiek op EV-beleid in Noorwegen
Beleidsmakers prijzen Noorwegen vaak aan als het ultieme succesverhaal van EV. Dankzij enorme subsidies maakten EV's in 2022 80% uit van alle nieuwe autoverkopen in Noorwegen en vertegenwoordigen ze momenteel 20% van het totale wagenpark. Beleidsmakers hopen dat alle ontwikkelde landen uiteindelijk het model van Noorwegen zullen overnemen. Bij nadere inspectie waarschuwt de ervaring van Noorwegen echter meer voor de tekortkomingen van EV's dan dat het pleit voor hun implementatie.

Het eerste probleem is financieel. De Noorse overheid biedt consumenten enorme subsidies voor de aankoop van een EV. Nieuwe voertuigen zijn vrijgesteld van verschillende zware belastingen en de 25% BTW. Gemiddeld zou een grote nieuwe ICE onderhevig zijn aan $27.000 aan verschillende belastingen; een equivalent EV zou niets betalen. Vervolgens zijn EV's in Noorwegen vrijgesteld van weg- of veertol en mogen ze busbanen gebruiken, bieden gratis parkeren en opladen in gemeentelijke gebieden, en verzekeren "oplaadrechten" in appartementsgebouwen. Hoewel Noorwegen sommige van deze operationele subsidies vanaf 2017 heeft teruggeschroefd, kan een inwoner van Oslo nog steeds verwachten dat deze voordelen jaarlijks $8.000 bedragen.

Als onze modellen correct zijn, zullen EV's op twee fronten falen: ze zijn minder energie-efficiƫnt dan de ICE's die ze proberen te vervangen en hun implementatie zal weinig doen om koolstofemissies te verminderen.

Noorwegen is een van de rijkste landen ter wereld, met een bbp per hoofd van de bevolking van $106.000 in 2022. Ondanks zijn indrukwekkende rijkdom, moet de overheid zijn burgers nog steeds financieel stimuleren om EV's te kopen.

De voordelen beginnen hun tol te eisen van de financiƫn van Noorwegen. Met bijna $4 miljard per jaar geeft Noorwegen evenveel uit aan EV-subsidies als aan het totale onderhoud van snelwegen en openbare infrastructuur. Het programma heeft ook belangrijke kwesties rond gelijkheid in Noorwegen opgeworpen. EV-subsidies bevoordelen welgestelde stadsbewoners, die profiteren van gratis tol, parkeren en opladen en de zware belasting op grotere luxevoertuigen vermijden. Verschillende populistisch-georiƫnteerde politieke groeperingen in Noorwegen hebben de zogenaamde "elitaire" EV-subsidies tot een speerpunt van hun platform gemaakt.

Te midden van toenemende controle heeft de overheid actief gezocht naar manieren om verschillende subsidies te verminderen. Parkeren in de gemeente is niet langer gratis en passagiers (hoewel niet de voertuigen zelf) zijn onderworpen aan bepaalde tolheffingen. De overheid introduceerde ook een gedeeltelijke aankoopbelasting op nieuwe EV's. Voorstanders hebben gewaarschuwd dat elke terugdraaiing van subsidies zeker de penetratie van EV's zal schaden en bieden Zweden als een casestudy aan, waarbij in 2022 de eliminatie van verschillende subsidies een daling van 20% in de verkoop van EV's veroorzaakte.

Een benadering van automobiliteitsefficiƫntie toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiƫnter zijn.

Belangrijker is dat EV's in Noorwegen de vraag naar fossiele brandstoffen of koolstofemissies niet hebben beĆÆnvloed zoals verwacht. Hoewel de vraag naar olie en koolstofemissies sinds 2010 met 15% zijn gedaald, is dit grotendeels niet gerelateerd aan de verkoop van EV's. In die periode daalde de totale vraag naar olie slechts met 34.000 vaten per dag (b/d), waarbij benzine en diesel slechts 10% van de daling uitmaakten. Het grootste deel van de daling kwam van de vraag naar verwarming, verlichting en petrochemische producten, die naar schatting met meer dan een derde zijn ingestort. Ondanks dat 20% van alle voertuigen op de weg nu elektrisch is, daalde de vraag naar benzine en diesel in Noorwegen slechts met 4%.

Impact op energieverbruik
Onze gegevens suggereren dat Noren terughoudend zijn om hun brandstofauto's op te geven, zelfs nadat ze een EV hebben gekocht. We berekenen dat twee derde van de Noorse EV-huishoudens minstens ƩƩn brandstofauto bezit. Van 2010 tot 2022 voegde Noorwegen 550.000 EV's toe, maar het aantal brandstofauto's op de weg nam toe met 32.630, in plaats van te dalen. De verschuiving van fossiele brandstoffen naar elektriciteit heeft Noorwegens CO2-uitstoot indrukwekkend met 16% verminderd, maar dit land profiteert meer dan andere landen van zijn hydrologische potentieel. Het overstappen op EV's heeft echter niet geleid tot een significante vermindering van het totale energieverbruik, ondanks beweringen dat ze veel efficiƫnter zijn.

Bovendien importeert Noorwegen alle binnenlandse EV's, waarvan de fabricage veel energie vergt, vooral voor de batterij. Dit draagt bij aan de totale CO2-uitstoot van het land, ondanks het gebruik van overwegend koolstofarme waterkracht. Zelfs als China zijn ambitieuze doelstellingen voor wind-, zonne- en kernenergie zou halen, zou de "terugverdientijd" van de CO2-uitstoot nog steeds meer dan twintig jaar bedragen. EV's zouden alleen levenscyclus-uitstoot kunnen verminderen met een algemene overstap naar koolstofvrije energie bij de fabricage.

Energie-efficiƫntie
EV's worden vaak als veel efficiƫnter beschouwd dan brandstofauto's, maar deze argumenten negeren de energie die nodig is om batterijen te maken en verschillen tussen thermische en elektrische energie. Een benadering van automobiliteitsefficiƫntie die de energie vergelijkt die nodig is om een bepaalde afstand af te leggen in een EV versus een brandstofauto, toont aan dat brandstofauto's eigenlijk efficiƫnter zijn. Dit komt doordat het energiegebruik bij de productie van batterijen aanzienlijk is en omdat het omzetten van thermische in elektrische energie inherent inefficiƫnt is.We geloven dat EV's niet snel de markt zullen domineren, tenzij er een grote doorbraak plaatsvindt in batterijtechnologie die hen aanzienlijk energiezuiniger maakt.

Meerartikelen

Murray
Achtergronden

'Walgelijke en onwetende kinderen': Douglas Murray hekelt pro-Palestijnse studenten

De Britse auteur Douglas Murray heeft geen enkel begrip voor de Europese en Amerikaanse studenten die deelnemen aan de pro-Palestijnse protesten aan hun universiteit. Volgens hem zijn ze erg naĆÆef en onwetend. "Universiteitsidioten die oproepen tot '

Amerikaanse grens
Nieuws

NGO's boeken miljardenwinst dankzij Amerikaanse asielcrisis

Door de Amerikaanse grenscrisis is de opvang van niet-begeleide migrantenkinderen veranderd in een lucratief verdienmodel voor een aantal non-profitorganisaties (NGO's). Deze organisaties zien hun inkomsten en de salarissen van hun topmanagers aanzie

Eden Golan
Video

Zo klinkt het ongecensureerde Eurovisie-lied over Israƫlische gijzelaars

Zaterdagavond bracht de Israƫlische zangeres Eden Golan voor het eerst de ongecensureerde versie van haar Songfestival-inzending ten gehore. Het lied 'October Rain' gaat over de Israƫlische gijzelaarfamilies die na een half jaar nog steeds in grote o

Wilders
Peiling

PVV stijf op Ć©Ć©n: kiezer is blij met nieuw regeerakkoord

Het nieuwe regeerakkoord is de PVV niet in de koude kleren gaan zitten. De partij van Geert Wilders staat nog steeds stijf op Ć©Ć©n bij de Nederlandse kiezer, blijkt uit de nieuwste peiling van Maurice de Hond. Ondertussen streeft BBB juist NSC voorbij

Vesterlund
Fun

Zien: Deense voetballer spreekt Nederlands in drie maanden tijd

In februari sprak de Deense FC Utrecht-speler Niklas Vesterlund nog geen woord Nederlands. Maar nu, drie maanden later, is daar grote verandering in gekomen. Bij RTV Utrecht vertelt hij over zijn leerproces - in het Nederlands, uiteraard. Begin dit j

Regenboogvlag
Nieuws

OekraĆÆner steekt regenboogvlag in brand in Amsterdam

In Amsterdam is een 48-jarige man uit OekraĆÆne gearresteerd nadat hij een regenboogvlag aan een bedrijfspand aan de Weteringschans in brand stak. Het incident vond plaats rond 21.15 uur. Een ooggetuige zag hoe de verdachte de vlag met een aansteker i

Treinstation
Nieuws

Steeds meer geweld op Duitse treinstations: nieuwe cijfers onthuld

De geweldscriminaliteit op Duitse treinstations is in de eerste drie maanden van dit jaar sterk gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit interne statistieken van de Duitse federale politie die in handen zijn van WELT. In

Gaza
Nieuws

Brussel dringt aan op opvang 9.000 Gazanen in EU-lidstaten

De Europese Unie heeft haar lidstaten opgeroepen om in totaal 9.000 ernstig zieke patiƫnten uit de Gazastrook op te vangen. Dit verzoek volgt op een oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), die aangeeft dat deze patiƫnten dringend behandelin

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Gaza
Achtergronden

Denkt het Westen alleen aan zichzelf tijdens conflicten?

In een recent interview van de Nieuwe Wereld met oud-Kamerlid en minister Jan Pronk heeft hij scherpe kritiek geuit op het Westen voor zijn zelfgerichte aanpak van mondiale conflicten. Het gesprek, geleid door Jasper van Dijk, richtte zich op een bre

Politie
Nieuws

Pro-Palestina demonstratie loopt opnieuw uit de hand: man gooit stenen naar politiepaarden

Bij een pro-Palestina demonstratie in Amsterdam is opnieuw geweld tegen de politie gebruikt. De demonstranten verzetten zich toen de politie ze verzocht te vertrekken vanuit het stadhuis aan de Amstel. Daarbij is een verdachte aangehouden die met ste

Arnoud van Doorn
Nieuws

Voormalig Haags gemeenteraadslid openlijk antisemitisch: "Joden niet meer gewenst in Europa"

Joden zijn niet meer gewenst in Europa. Dat is althans de mening van voormalig Haags gemeenteraadslid Arnoud van Doorn. Hij stelt op X dat er wat hem betreft geen plek meer is voor Joden in ons continent.  De directe aanleiding van zijn uitspraak is

who
Nieuws

Japanners roepen op tot wereldwijd verzet tegen WHO

Japan leidt het verzet tegen de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Tijdens een persconferentie in Japan is aangekondigd dat op 31 mei het grootste wereldwijde protest tegen de WHO zal plaatsvinden. Wetenschappers van over de hele wereld zullen samen

Hugo
Nieuws

Verhuurders vrezen voor vergaande gevolgen nieuwe huurwet Hugo de Jonge

Verhuurders van vrije sectorwoningen zijn bezorgd over mogelijke terugbetalingen aan huurders, die kunnen oplopen tot miljarden euro's, nadat kantonrechters verschillende huurverhogingen hebben afgekeurd vanwege mogelijke schending van Europese wetge

Rutte
Nieuws

Oorspronkelijke bewoners New York eisen kolonisatievergoeding van Nederland

De Amerikaanse Lenape-gemeenschap dringt er bij Nederland op aan om excuses aan te bieden voor het leed veroorzaakt door de Nederlandse kolonisatie van hun leefgebied, dat nu bekend staat als New York. Opmerkelijk genoeg krijgen ze steun van kunsthis

Douglas Murray
Achtergronden

Waarom Douglas Murray Israƫl een voorbeeld voor het Westen vindt

De Britse auteur Douglas Murray beschouwt Israƫl als een voorbeeld voor het Westen. In een recente toespraak benadrukt hij de uitdagingen waarmee Israƫl wordt geconfronteerd en prijst hij de veerkracht en moed van de Israƫlische bevolking. Begin deze

Zemmour
Nieuws

Eric Zemmour roept op tot afschaffing van Europese Commissie

Tijdens een recente bijeenkomst in Lille heeft Eric Zemmour, een invloedrijke figuur in de Franse politiek en voorzitter van de politieke beweging ReconquĆŖte, krachtig gepleit voor de afschaffing van de Europese Commissie. In zijn toespraak richtte Z

UvA
Nieuws

Verdachte UvA-vandalist blijkt Palestijnse asielzoeker

De man die wordt verdacht van vergaande vernieling bij de recente UvA-rellen, blijkt een Palestijnse asielzoeker. Op videobeelden is te zien hoe een gemaskerde man tv-schermen doelgericht sloopte op de universiteitscampus van Roeterseiland. Zelf ontk

Hƶcke
Nieuws

AfD-politicus veroordeeld vanwege gebruik campagneslogan

AfD-prominent Bjƶrn Hƶcke is veroordeeld tot het betalen van een boete van 13.000 euro. Dit vonnis volgt nadat hij tijdens een campagnetoespraak in 2021 de campagnslogan 'Alles voor Duitsland' gebruikte. De rechtbank in Halle legde de boete op omdat

Islam
Onderzoek

CBS: percentage moslims neemt toe in Nederland

De islamitische gemeenschap in Nederland blijft groeien, blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hoewel het algehele geloofsbelijdenis afneemt, is het percentage Nederlanders dat zich moslim noemt gestegen van 5 procent

Schuiling
Nieuws

Groningen biedt excuses aan voor slavernijverleden

De gemeente Groningen biedt officieel excuses aan voor haar aandeel in de slavenhandel. Tijdens een recente bijeenkomst betuigde burgemeester Schuiling namens de stad zijn spijt. De stad zal twee monumenten oprichten ter nagedachtenis aan de slachtof