Amerikaans leger schrapt diversiteitseis voor hoge functie
Het Amerikaanse leger schrapt de diversiteitseis uit de selectieprocedure voor hoge onderofficiersfuncties. De wijziging komt na toenemende kritiek van Republikeinse wetgevers, die vinden dat progressieve idealen binnen het Amerikaanse leger de overhand krijgen ten koste van militaire effectiviteit.
De wijziging is genomen door Michael Weimer, de sergeant-majoor van het Amerikaanse leger, meldt nieuwsplatform Military. De aanpassing werd geïntroduceerd in de vorm van een memo, waarin de richtlijnen voor de selectie van command sergeants majoor grotendeels onveranderd blijven ten opzichte van Weimers voorganger. Een cruciaal verschil is echter de weglating van de regel waarin staat dat de diversiteit van kandidaten in overweging moest worden genomen. De oorspronkelijke tekst was bedoeld om ervoor te zorgen dat leiders de diverse samenstelling van het leger zouden weerspiegelen.
Het schrappen van deze richtlijn komt in een tijd waarin het Amerikaanse leger stilzwijgend andere maatregelen rondom diversiteit en inclusiviteit afbouwt. Eerder dit jaar haalde het leger een campagnevideo van YouTube, genaamd “The Calling”, die soldaten van diverse achtergronden belichtte. Een van de video’s, waarin een vrouwelijke soldaat werd voorgesteld die was opgevoed door een lesbisch stel, leidde tot felle kritiek van Republikeinse politici.
De wijzigingen in het diversiteitsbeleid van het Amerikaanse leger zijn een reactie op de toenemende druk van Republikeinse politici en conservatieve commentatoren, die betogen dat de focus op inclusiviteit en diversiteit de militaire paraatheid zou ondermijnen. De huidige beleidswijziging weerspiegelt dus een verschuiving in de prioriteiten van de militaire top. Hoewel diversiteit niet expliciet wordt verboden bij bevorderingen, blijft de nadruk nu meer liggen op prestatie en militaire verdiensten.
Deze zomer stopten ook al de Amerikaanse mega-merken Harley Davidson en Jack Daniel's met hun woke-beleid, na kritiek uit hun eigen achterban. Vorig jaar kreeg het biermerk Bud Light te maken met een storm van kritiek en boycots nadat het merk een transvrouw als influencer had ingezet. De backlash was zo hevig dat supermarkten de drank zelfs uit de schappen haalden.