PVV onder vuur: minister Beljaarts wil EU-klimaatdoelen voor auto-industrie voorlopig niet versoepelen
De PVV-minister van Economische Zaken, Dirk Beljaarts, ligt onder vuur na uitspraken over de CO2-regels voor de auto-industrie. Ondanks druk vanuit Duitsland en Italië om de klimaatdoelen voor de auto-industrie te versoepelen, geeft Beljaarts aan dat hij het te vroeg vindt om deze klimaatdoelen al te herzien. Deze uitspraken hebben tot verontwaardiging geleid, vooral binnen de achterban van de PVV, die juist had gehoopt op een harde aanpak van de Europese klimaatmaatregelen.
Het debat rondom de Europese CO2-uitstootregels is weer opgelaaid na de publicatie van een rapport van oud-bankier Mario Draghi. Hij stelt voor om met een speciaal actieplan voor de auto-industrie te komen, met name om de Duitse en Italiaanse auto-industrieën te beschermen. Beljaarts, verantwoordelijk voor de economische portefeuille, benadrukt echter dat Nederland zich moet houden aan eerder gemaakte afspraken over klimaatdoelen en fossiele brandstoffen.
"De kunst is om het op zo’n manier te doen dat we bestaande afspraken blijven respecteren en te zorgen dat het proces niet te lang duurt," aldus Beljaarts. Hij wil niet nu al discussiëren over een mogelijke versoepeling van de EU-klimaateisen voor auto’s, een positie die niet in lijn lijkt te zijn met de verkiezingsbeloftes van zijn eigen partij.
Fractievoorzitter van Forum voor Democratie in Flevoland, Jelena Postuma, liet direct weten teleurgesteld te zijn in de houding van de PVV-minister. Zij vraagt zich hardop af of dit is waar de PVV-kiezers voor gestemd hebben. In het verkiezingsprogramma van de PVV stond immers duidelijk dat de partij zou breken met de ‘hysterische reductie van CO2’ en dat de Klimaatwet en het Klimaatakkoord door de "shredder" zouden gaan. Postuma stelt dat Beljaarts hiermee de verwachtingen van zijn achterban lijkt te negeren.
De uitspraken van Beljaarts staan haaks op de eerder uitgesproken standpunten van de PVV. In het verkiezingsprogramma van de partij stond duidelijk dat de partij af wil van alle klimaateisen en dat de automobilist niet langer als "melkkoe" mag worden gebruikt. De vraag rijst nu of de partij haar beloftes waarmaakt of zich toch aan de Europese regels houdt. Vooral het punt dat de minister de klimaatdoelen niet "in de ring wil gooien" heeft voor verbazing gezorgd onder de achterban.