Linkse wethouder wil verbod op achteruit inparkeren
De Duitse verkeerswethouder Alke Voß heeft een voorstel: een verbod op achteruit inparkeren op privéterrein. Volgens haar zou het verbod de verkeersveiligheid aanzienlijk verhogen, met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers. Het voorstel roept echter vragen op over de haalbaarheid en impact binnen het gemeentebestuur van Kiel.
Alke Voß, wethouder namens de Groenen in Kiel, verklaart tegenover de krant Kieler Nachrichten dat het achteruit parkeren en wegrijden een verhoogd risico op ongevallen met zich meebrengt. Cijfers van de politie in de deelstaat Schleswig-Holstein onderbouwen haar standpunt: in 27,2 procent van alle ongelukken in de regio is achteruitrijden, afslaan of keren de hoofdreden.
Volgens Voß kan een verbod op achteruit parkeren helpen om ongevallen te voorkomen en het risico voor andere weggebruikers te verminderen. Vooral op plekken waar voertuigen een beperkte zichtlijn hebben, kan het achteruit manoeuvreren tot gevaarlijke situaties leiden.
Nieuwe parkeerregels voor nieuwbouw
Het voorstel is gericht op nieuw aan te leggen parkeerplaatsen en opritten, of op bestaande parkeerfaciliteiten die worden gerenoveerd. Volgens het plan moeten nieuwe parkeerplekken zo worden ontworpen dat voertuigen veilig kunnen keren, waardoor ze het terrein altijd voorwaarts kunnen verlaten. De verplichting om achteruit in te parkeren zou worden uitgesloten voor kleine garages en parkeerplaatsen met maximaal vier plaatsen die direct aan de straat grenzen.
Daarnaast wil Voß dat bij nieuw te ontwikkelen parkeerruimtes voldoende ruimte wordt vrijgemaakt om voorwaarts in en uit te kunnen rijden. Dit betekent dat parkeerplaatsen mogelijk groter moeten worden, zodat automobilisten gemakkelijker kunnen manoeuvreren en direct zicht hebben op overstekende voetgangers of fietsers.
Politieke steun in het stadsbestuur
Hoewel het plan onorthodox lijkt, is de kans groot dat het voorstel in Kiel wordt aangenomen. De Groene Partij werkt sinds 2023 samen met de SPD binnen het stadsbestuur, wat hen een stevige meerderheid geeft. Er is dus veel steun voor initiatieven die gericht zijn op mobiliteit en veiligheid. De raad van de commissie voor Milieu, Klimaat en Mobiliteit bespreekt het voorstel op 5 november, waarna het waarschijnlijk in stemming wordt gebracht.
Maar het voorstel stuit ook op kritische vragen. Veel inwoners en ondernemers in Kiel stellen vraagtekens bij de haalbaarheid en efficiëntie van de plannen. Zo wordt gevreesd dat grotere parkeervakken ten koste zullen gaan van schaarse ruimte in stedelijke gebieden, terwijl anderen zich afvragen of het beperken van achteruit parkeren daadwerkelijk significante veiligheidswinst oplevert. Daarnaast kan de uitbreiding van parkeerplaatsen hoge kosten met zich meebrengen voor particulieren en bedrijven.
Voß reageerde op deze zorgen door te benadrukken dat veiligheid altijd prioriteit heeft, vooral in een drukke stad als Kiel. “We willen voorkomen dat voetgangers en fietsers onnodig risico lopen door voertuigen die achteruit rijden,” aldus Voß. Ze benadrukt verder dat het slechts om nieuwe situaties gaat, waarbij bestaande parkeerruimtes ongemoeid blijven tenzij ze een aanpassing ondergaan.