Elektrische auto’s stoten meer fijnstof uit dan benzine- en dieselwagens

Volgens nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de fijnstofuitstoot van het Nederlandse verkeer in tien jaar tijd met ruim 16 procent gedaald. Dat is goed nieuws. Toch is er een opvallende uitzondering: plug-in hybrides. Die stoten gemiddeld meer fijnstof uit dan een dieselauto.
De daling van de uitstoot – met 700.000 kilo – komt vooral door schonere motoren en de inzet van roetfilters. Vooral bij lichte bedrijfswagens is de winst zichtbaar. Maar ondertussen is het aantal gereden kilometers toegenomen. Nederlanders rijden gemiddeld zeven procent meer dan in 2013. Daardoor is het aandeel van het verkeer in de totale uitstoot juist iets gestegen: met 0,7 procent.
'Stekkerhybride vervuilt meer dan diesel'
In 2023 kwam de meeste fijnstofuitstoot van personenauto’s. Zij waren samen goed voor 2,1 miljoen kilo uitstoot. Benzineauto’s leverden daar het grootste aandeel aan, maar per kilometer valt hun uitstoot mee: 0,018 gram per kilometer. Elektrische auto’s zitten daar net onder: 0,017 gram.
Het verschil zit in de details. Diesels stoten gemiddeld 0,025 gram uit, plug-in hybrides 0,027 gram. Volgens het CBS ligt dat aan het gewicht. Zwaardere auto’s zorgen voor meer slijtage aan banden en remmen. En dat is een belangrijke bron van fijnstof.
‘Fijnstof komt niet alleen uit de uitlaat, maar ook vrij door bandenslijtage en het aanspreken van de remblokken,’ aldus het CBS in hun rapport over fijnstof. Daarmee komen 'duurzamere' hybrideauto's slechter uit, als het om fijnstof gaat, dan traditionelere auto's.
EV’s ook geen schoon wonder
Dat elektrische auto’s bijna evenveel fijnstof uitstoten als benzinewagens, komt dus ook door het gewicht. ‘EV’s zijn een stuk zwaarder dan auto’s met benzinemotor en vragen dus meer van hun banden. Die slijten sneller.’
Daar komt nog bij dat remstof zelfs schadelijker kan zijn dan uitlaatgassen van een diesel. En dat terwijl elektrische auto’s juist worden gepresenteerd als dé schone oplossing. Er is vanuit de politiek nog niet gereageerd op de bevindingen van het CBS.
Minder CO2 maar meer fijnstof
Uiteraard draait het bij EV’s en hybrides niet alleen om fijnstof. Ze stoten minder CO2 en stikstof uit dan benzine- en dieselmodellen. Maar wie denkt dat hij per definitie 'schoner' rijdt in een hybride of een elektrische auto, komt wellicht van een koude kermis thuis. Want als het om fijnstof gaat, zijn diesels ineens weer schoner dan hun 'groene' opvolgers.