ANWB waarschuwt: hoge kosten elektrische auto's op vakantie

Nederlanders die deze zomer met hun elektrische auto op vakantie gaan, krijgen te maken met een onaangename verrassing: in het buitenland ligt het laadtarief vaak fors hoger. In sommige landen kan één enkele laadsessie oplopen tot honderden euro’s. De ANWB waarschuwt vakantiegangers: informeer vooraf en laad slim.
In Nederland betalen EV-rijders gemiddeld tussen de 40 en 60 cent per kilowattuur aan een openbare laadpaal. Snelwegstations rekenen soms tot 90 cent. Daarmee is Nederland een van de goedkoopste én best uitgeruste laadlanden van Europa.
Over de grens ziet het beeld er anders uit. In Duitsland kost een gewone laadbeurt bij een publieke paal al rond de 90 cent per kWh. In Frankrijk, Italië en Oostenrijk is de situatie nog extremer. Oostenrijk spant de kroon met bijna 1 euro per kWh. België is met 64 cent nog relatief goedkoop, maar ook daar zijn de prijzen sinds vorig jaar flink gestegen – met 19 procent.
De ANWB slaat alarm over de groeiende stroomrekening van Nederlandse vakantiegangers met een elektrische auto. Het aantal klachten over bizarre laadsessies neemt toe. Sommige vakantiegangers kregen rekeningen van 200 tot zelfs 731 euro. In bijna alle gevallen ging het om situaties waarin de auto lang aan de paal bleef hangen.
"Het kan al fout gaan als je je auto ’s avonds aansluit en pas de volgende ochtend weer loskoppelt", waarschuwt een ANWB-woordvoerder tegen NU.nl. In veel landen wordt een zogenaamd kleeftarief gehanteerd. Dat zijn extra kosten die in rekening worden gebracht zodra de auto klaar is met laden, maar nog steeds gekoppeld is. Bij sommige palen begint dit tarief direct, bij andere pas na enkele uren. Duidelijke vermelding ontbreekt vaak.
De ANWB adviseert automobilisten vooraf de tarieven van buitenlandse laadpalen op te zoeken via de website van de beheerder. "Zo voorkom je verrassingen én onnodige kosten." Sommige vakantiegangers proberen laadkosten te omzeilen door een verlengsnoer vanuit het vakantiehuisje naar hun auto te leggen. Dat is volgens de ANWB niet verstandig. Campings en verhuurders hebben vaak regels tegen dit soort praktijken. Bovendien is de stroom meestal inbegrepen in het huurtarief en niet bedoeld voor het opladen van voertuigen.