Gemeente Utrecht beboet dieselvrachtwagens, maar rijdt er zelf mee

Vanaf 1 juli krijgen vrachtwagens die niet aan de zero-emissienormen voldoen een boete in Utrecht. De zones zijn al op 1 januari ingevoerd, maar de handhaving begon pas eerder deze maand. Toch rijdt de gemeente zelf nog steeds met nieuwe dieselvrachtwagens. Het gaat om zeventien exemplaren van het merk Scania, type L280. Deze voertuigen zijn aangeschaft om ondergrondse afvalcontainers te legen, meldt RTV Utrecht.
De gemeente Utrecht gebruikt een vrijstelling. Die geldt voor dieselvrachtwagens met milieuklasse euro 6, die tussen 2020 en 2024 op kenteken zijn gezet. De vrijstelling loopt tot 2030. De nieuwe Scania’s van de gemeente vallen daaronder. De eerste werd geleverd in het najaar van 2024, de laatste in februari 2025. Dat was dus twee maanden nadat de zero-emissiezone al van kracht was.
Elektrisch alternatief wél beschikbaar
Opmerkelijk is dat het model dat Utrecht heeft gekocht, ook in een elektrische uitvoering bestaat: de Scania 25L. Die kwam eind 2020 op de markt. In Kopenhagen wordt dit type al gebruikt als volledig elektrische vuilniswagen met kraan. Precies hetzelfde werk dus als in Utrecht.
Tobias Moe Hoffmeyer, woordvoerder van de gemeente Kopenhagen reageert op de ophef tegenover RTV Utrecht: ‘We hebben ongeveer 98 andere elektrische vrachtwagens met vuilnispers, vooral Scania's, in gebruik voor het legen van afvalcontainers van 240 tot 660 liter.’ Volgens hem doen de voertuigen het goed. ‘Over het algemeen hebben we goede ervaringen met de elektrische trucks. We werken in twee shifts. Dat betekent dat we vooral in de winter de batterijen moeten bijladen tussen die twee shifts. Maar de batterijen zijn krachtig genoeg voor elk team om hun rondje af te maken, ongeacht het weer.’
Er waren in het begin wel wat technische problemen. ‘De communicatie tussen de auto en de lader was er daar eentje van.’ Maar die problemen zijn nu opgelost.
Wethouder: toen niet haalbaar
Wethouder Susanne Schilderman (D66) verdedigt de aankoop van de dieselwagens. Ze zegt dat de aanbesteding al in 2021 is gestart. ‘De technologie voor elektrische kraantrechtervoertuigen was toen nog in ontwikkeling. De paar beschikbare modellen waren pilotprojecten of omgebouwde dieselchassis, met een beperkte leveringscapaciteit.’ Volgens haar had Utrecht zeventien wagens nodig. ‘Dat was in 2021 met elektrische voertuigen nog niet haalbaar.’
De wethouder benadrukt dat Utrecht dezelfde ambities heeft als Kopenhagen. Maar: ‘Pas in 2030 zal het grootste deel van het wagen- en vaartuigpark zero-emissie zijn.’