Utrecht wil fatbikes van het fietspad weren

De gemeente Utrecht wil af van fatbikes, elektrische vrachtfietsen en brommobielen op het fietspad. Deze voertuigen zouden volgens het stadsbestuur de veiligheid in gevaar brengen. Het idee is om ze naar de rijbaan te verplaatsen. Grote steden willen daarnaast de bevoegdheid krijgen om deze voertuigen helemaal te verbieden, meldt RTV Utrecht.
Samen met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven stuurde Utrecht een brief naar de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Gisteren sprak de commissie met ministers Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) en David van Weel (Justitie en Veiligheid) over verkeersveiligheid.
De Utrechtse verkeerswethouder Senna Maatoug (GroenLinks) ondertekende de brief. Zij zegt zich zorgen te maken over de groei van 'grote en snelle licht elektrische voertuigen die vaak opgevoerd zijn, de toelating van e-steps en de opkomst van brommobielen'. Volgens haar vergroten deze voertuigen de snelheidsverschillen op het fietspad en leiden ze tot meer ongelukken.
Maatregelen nodig
Maatoug steunt enkele plannen die al in de Tweede Kamer zijn besproken, zoals een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes en e-bikes. Maar volgens haar is dat niet genoeg. 'Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers, niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste fietsers', aldus de wethouder tegenover RTV Utrecht.
De zorgen van de Utrechtse wethouder sluiten aan bij bredere onrust in de grote steden. Door de populariteit van fatbikes en andere elektrische voertuigen is het fietspad steeds voller geworden. Met name in stedelijke gebieden wordt dit gezien als een groot risico voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen en ouderen.
Ongevallen nemen toe
Uit onderzoek van vergelijkingsplatform Independer blijkt dat fatbikes steeds vaker bij ongevallen betrokken zijn. Vooral in Utrecht gaat het mis. Het afgelopen jaar telde de gemeente 36 incidenten met de populaire elektrische fiets. Alleen in Den Haag (38) en Amsterdam (54) gebeurden nog meer ongelukken met fatbikes.
Deze cijfers bevestigen volgens de wethouders dat er dringend maatregelen nodig zijn. Zij willen meer vrijheid om lokaal in te grijpen, zodat het fietspad weer overzichtelijker en veiliger wordt.
De fatbike is vooral populair bij jongeren en staat bekend om zijn brede banden en vaak opgevoerde snelheid. Maar juist die combinatie maakt het voertuig volgens critici gevaarlijk op drukke fietspaden. De gemeenten willen daarom voorkomen dat deze trend nog verder uit de hand loopt.
Praatmee