Komt Nederlands in verdrukking op scholen? Kamervragen eisen opheldering

Het advies van de Onderwijsraad om thuistalen meer ruimte te geven in de klas, zet direct de politieke messen op scherp. Nieuw Sociaal Contract wil van het kabinet weten of hiermee niet het Nederlands zelf onder druk komt te staan. Kamerleden Hertzberger en Van Vroonhoven noemen het advies “ideologisch” en eisen harde wetenschappelijke onderbouwing. “Is dit bewezen effectief, of schuiven we een wereldbeeld de klas in?” vragen ze zich af.
Volgens de Onderwijsraad kan het inzetten van thuistalen leerlingen helpen om sneller en beter Nederlands te leren. Ook zou aandacht voor meertaligheid kinderen voorbereiden op een samenleving waarin meerdere talen naast elkaar bestaan. Scholen krijgen daarom het advies om een duidelijke visie op dit punt op te nemen in hun taalbeleid. Leraren zouden daarbij ondersteund moeten worden met opleidingen, nascholing en technologische hulpmiddelen.
Maar het advies komt in een tijd dat veel scholen kampen met lerarentekorten en hoge werkdruk. Veel docenten geven bovendien aan dat zij zich niet goed toegerust voelen om in een meertalige klas les te geven.
Kritische vragen uit de Kamer
NSC-Kamerleden Hertzberger en Van Vroonhoven hebben elf scherpe vragen aan het kabinet gesteld. Ze willen onder meer weten welke wetenschappelijke onderbouwing de Onderwijsraad precies heeft voor de claim dat meertaligheid de taalontwikkeling bevordert. En belangrijker nog: voldoet die onderbouwing aan de eis uit het regeerprogramma dat alleen “bewezen effectieve” methodes in de klas thuishoren?
Ook vragen de Kamerleden of het benutten van meertaligheid niet vooral een ideologische keuze is. “Is dit niet in hoge mate afhankelijk van maatschappijvisie, wereldbeeld en mensbeeld?” vragen zij zich af.
Daarnaast willen ze weten hoe dit advies zich verhoudt tot de verengelsing van het onderwijs en of het kabinet het wenselijk vindt dat andere talen juist méér ruimte krijgen in het basisonderwijs.
Praktische haalbaarheid
De Kamerleden wijzen op de grote druk die leraren nu al ervaren. Extra eisen rond meertaligheid zouden volgens hen moeilijk haalbaar zijn. Ze vragen zich af of het wel verstandig is om weer nieuwe methoden en pilots te starten, terwijl in het werkveld juist wordt gepleit voor minder experimenten.
Een ander punt van zorg is segregatie. NSC wil weten of het kabinet het wenselijk vindt dat kinderen op basis van thuistaal apart in groepjes onderwijs krijgen. Dat zou volgens critici tot scheidslijnen in de klas kunnen leiden.
Of het kabinet het advies van de Onderwijsraad overneemt, is nog niet duidelijk. De vragen van NSC dwingen de staatssecretaris van Onderwijs om een standpunt in te nemen. Daarmee ligt het gevoelige thema van meertaligheid opnieuw op tafel: is het een kans om taalontwikkeling te versterken, of een risico dat ten koste gaat van het Nederlands en de samenhang in de klas?
Praatmee