Timmermans: ‘Je bent bijna gek als je nog voor een benzineauto kiest’

Frans Timmermans heeft opnieuw stof doen opwaaien met zijn uitspraken over elektrische auto’s. In een gesprek met Sven Kockelmann op NPO Radio 1 noemde hij het „bijna gek” om nog een auto met een brandstofmotor te kopen. De GroenLinks-PvdA-leider verdedigde zijn Europese verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035, dat hij als Eurocommissaris zelf had ingevoerd.
Timmermans wees erop dat elektrische auto’s volgens hem inmiddels de goedkoopste keuze zijn voor automobilisten. „De Europese consument kijkt niet naar waar een auto vandaan komt,” zei hij. „Die wil de goedkoopste auto, waar hij het minste geld aan brandstof kwijt is. En elektriciteit is gewoon de goedkoopste manier, zeker nu er auto’s op de markt komen rond en net onder de 20.000 euro. Dan ben je bijna gek als je nog voor een verbrandingsauto kiest.”
Volgens de voormalig Eurocommissaris is er alleen een probleem als Europese autofabrikanten te langzaam overschakelen op elektrisch. „De consequentie is er alleen als de Europese automobielindustrie niet snel genoeg omschakelt naar elektrisch,” zei hij. Daarmee reageerde hij op de opmerking van Kockelmann dat Europa mogelijk straks „allemaal in een Chinese elektrische auto moet rondrijden.”
Je bent volgens Timmermans ‘bijna gek’ als je niet voor €20.000 een elektrische auto koopt. Doe je dit niet, dan jaagt
— Peter de Groot (@pedegro) October 27, 2025
GL-PvdA je op de kosten met hogere brandstofaccijns bovenop een kilometerheffing, een autovignet van €50 en een bezuiniging op het aanleggen van wegen. pic.twitter.com/q5S34F8wWm
Kritiek op groene koers
De uitspraak van Timmermans leidde tot stevige kritiek. Tegenstanders wijzen erop dat juist zijn klimaatbeleid, waaronder de Green Deal, de Europese auto-industrie in een moeilijke positie heeft gebracht. Terwijl China miljarden investeert in batterijen en goedkope EV’s, worstelen Europese merken met hoge productiekosten en dalende winstmarges.
VVD-Kamerlid Peter de Groot waarschuwde dat de plannen van GroenLinks-PvdA gewone automobilisten juist duurder uitkomen. Volgens hem „jaagt de partij je op de kosten” met maatregelen als hogere brandstofaccijns, een kilometerheffing, een autovignet van vijftig euro en minder geld voor wegenaanleg.
Europees verbod in 2035
Het Europese verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s werd in 2023 door het Europees Parlement goedgekeurd. Vanaf 2035 mogen fabrikanten alleen nog auto’s met een volledig elektrische of CO₂-neutrale aandrijving verkopen. Het plan werd destijds gezien als een mijlpaal van Timmermans’ Green Deal, die de EU tegen 2050 klimaatneutraal moet maken.
Critici vrezen echter dat de maatregel vooral gunstig is voor Chinese merken, die al een flinke voorsprong hebben op het gebied van betaalbare elektrische voertuigen. Europese autofabrikanten waarschuwen dat de productie van goedkopere modellen in gevaar komt, waardoor juist consumenten met een kleinere beurs de dupe worden.
De strijd om de toekomst van de auto
Timmermans houdt echter vast aan zijn koers. Hij ziet de overstap naar elektrisch als onvermijdelijk. „Elektriciteit is gewoon de goedkoopste manier,” herhaalde hij in het interview. „De consument wil vooral een betaalbare auto die weinig kost in gebruik.”
Of de Europese markt die betaalbare elektrische auto’s zelf kan leveren, is volgens kenners de echte test. Want als Chinese merken de markt domineren, zou de overgang naar ‘groen’ niet alleen een kwestie van milieu worden, maar ook van economische afhankelijkheid.
Voor Timmermans is het simpel: wie in 2025 nog twijfelt over elektrisch rijden, heeft volgens hem de boot al gemist. Maar voor veel Europese autobouwers is de strijd om die toekomst pas net begonnen.






















































