Suikerfeest wordt nationaal erfgoed in Nederland

Het islamitische Suikerfeest (Eid al-Fitr) krijgt een plek op de nationale lijst van immaterieel erfgoed. Dat heeft het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (Kien) bevestigd. Naast het Suikerfeest keert ook het Sinterklaasfeest terug op de erfgoedlijst, drie jaar nadat het wegens de Zwarte Piet-discussie werd geschrapt.
Het Suikerfeest wordt door honderdduizenden moslims in Nederland gevierd als afsluiting van de ramadan. Met familiebezoeken, feestmaaltijden en liefdadigheid symboliseert het feest saamhorigheid en dankbaarheid. Volgens Kien-directeur Saskia van Oostveen hoort het daarom thuis tussen de tradities die het moderne Nederland weerspiegelen.
“Het is een feest dat door generaties heen betekenis heeft gekregen, en dat hoort bij het Nederlandse leven van nu,” zegt Van Oostveen tegenover AD. “Nederland verandert, en erfgoed beweegt mee.” De opname op de lijst betekent niet dat het Suikerfeest ‘bevroren’ wordt in één vorm, benadrukt ze. “Tradities leven juist omdat mensen ze steeds opnieuw vormgeven.”
Vernieuwde erfgoedlijst
De toevoeging van het Suikerfeest past in een bredere herziening van de nationale inventaris voor immaterieel erfgoed. Die wordt voortaan niet meer aan één organisatie of groep gekoppeld, maar moet recht doen aan de diversiteit van beoefenaars.
Het Kenniscentrum voert het Unesco-verdrag voor de bescherming van immaterieel erfgoed uit. Daarbij gelden ethische uitgangspunten zoals respect voor verschillende levensbeschouwingen en het antiracismebeginsel van de VN.
Volgens Van Oostveen is de nieuwe aanpak bedoeld om te laten zien hoe tradities veranderen met de samenleving. “We willen dat mensen zich herkennen in de erfgoedlijst, of ze nu Sinterklaas vieren, het Suikerfeest, of beide,” zegt ze.
Ook Sinterklaas weer op de lijst
Naast het Suikerfeest keert ook het Sinterklaasfeest terug op de nationale erfgoedlijst. In 2022 werd het feest nog verwijderd, omdat de toenmalige vertegenwoordiger — de Stichting Sint & Pietengilde — te weinig zou zijn meegegaan met de maatschappelijke kritiek op Zwarte Piet.
Nu krijgt het feest een bredere erkenning, los van één organisatie. “Er zijn mensen die het met roetveegpieten vieren, anderen zonder pieten, en sommigen nog op de oude manier,” aldus Van Oostveen. “We willen laten zien dat al die vormen bestaan.”




















































