Tweede Kamer wil verzet tegen EU-verbod op brandstofauto’s

De Tweede Kamer heeft dinsdagavond een opvallende koerswijziging ingezet in het Nederlandse vervoersbeleid. Met 76 stemmen vóór werd de motie van PVV-Kamerlid Hidde Heutink aangenomen. De motie roept het kabinet op om zich in de Transportraad actief te verzetten tegen het Europese verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s vanaf 2035. Het is voor het eerst dat een meerderheid van de Kamer expliciet afstand neemt van deze Europese afspraak.
De motie verwijst naar landen als Duitsland en Italië, die al langer publiekelijk kritiek uiten op het verbod. Zij vrezen grote economische schade voor hun auto-industrie en willen meer ruimte voor technologieën zoals synthetische brandstoffen en hybride aandrijving.
Heutink sluit daarbij aan. In zijn motie stelt hij dat het Europese verbod zowel Nederland als het grotere EU-blok schaadt. Het gaat volgens hem om economische risico’s, banenverlies en een verminderde concurrentiepositie ten opzichte van landen buiten Europa, waar brandstofmotoren ook na 2035 nog worden geproduceerd.
De motie verzoekt het kabinet daarom “om in de Transportraad tegen het verbod op nieuwe brandstofauto’s in 2035 te pleiten.”
Politieke barometer: duidelijke scheidslijn
De uitslag laat een scherp verdeeld politiek landschap zien. De rechtse partijen - PVV, VVD, JA21, FVD, BBB, DENK, SGP en 50PLUS - stemden vrijwel unaniem voor. Links en het midden stemden bijna volledig tegen: D66, GroenLinks-PvdA, CDA, ChristenUnie, PvdD, SP en Volt.
Met 76 stemmen haalde de motie nipt een meerderheid. Voor aannemen via handopsteken waren minimaal 75 stemmen nodig. Opvallend is dat het CDA, traditioneel voorstander van ruimere technologische opties, tegenstemde.
De stemming vond plaats tijdens het tweeminutendebat over de komende Transportraad van afgelopen woensdag, waar ministers van de EU-lidstaten hun nationale standpunten zullen toelichten.






















































