'Klimaatvriendelijk' biermerk aangeklaagd wegens misleiding

De Duitse Umwelthilfe (DUH) heeft een nieuwe juridische strijd geopend, ditmaal tegen een brouwerij die in eigen land bijna heilig is verklaard: de staatsbrouwerij Rothaus. De brouwerij, volledig eigendom van de deelstaat Baden-Württemberg, prijst haar populaire bier Tannenzäpfle aan als “klimaatvriendelijk”. Volgens de DUH is die belofte misleidend en moet de rechter ingrijpen.
Tannenzäpfle is al jaren een cultbier in progressieve milieukringen. De bewering dat het product “klimaatvriendelijk” wordt, versterkte die reputatie alleen maar. De boodschap suggereert dat het drinken van een flesje Rothaus zelfs méér goed doet voor het klimaat dan slechts neutraal blijven.
Maar de DUH ziet dat heel anders, meldt de website t-online. Volgens de organisatie overschrijdt de brouwerij een duidelijke grens van wat eerlijk is in reclame. De term “klimaatvriendelijk” betekent dat een bedrijf alle eigen CO₂-uitstoot compenseert en vervolgens méér CO₂ uit de lucht haalt dan het uitstoot. Volgens de DUH toont Rothaus nergens overtuigend aan hoe het dat doel wil bereiken.
DUH-baas Jürgen Resch is scherp. “Met ieder slokje naar klimaatpositiviteit – die indruk wekt brouwerij Rothaus”, verklaart hij. Volgens hem blijft het bedrijf “vaag” over de vraag hoe het zijn doel wil waarmaken. Door zo te adverteren verschaft de brouwerij zich “een oneerlijk concurrentievoordeel” en worden consumenten misleid, stelt hij.
Klage ingediend bij de rechter
De DUH heeft inmiddels een formele klacht ingediend bij het Landgericht Waldshut-Tiengen. De organisatie beschuldigt Rothaus van greenwashing en verwijt de brouwerij dat zij onvoldoende transparantie biedt over haar klimaatplan.
Op de website van Rothaus ontbreken volgens Resch de noodzakelijke cijfers en stappenplannen. Daardoor kan het publiek niet controleren of de term “klimaatvriendelijk” terecht wordt gebruikt. Voor een staatsbedrijf, zo benadrukt de DUH, is dat extra problematisch.
Rothaus verdedigt zich: ‘Ons bier is een natuurproduct’
Brouwerij-directeur Christian Rasch verwerpt de kritiek. Hij benadrukt dat het bedrijf juist keihard werkt aan verduurzaming. “Ons bier is een puur natuurproduct. Als de klimaatverandering ongebreideld doorgaat, bestaat het gevaar dat we onze Tannenzäpfle niet meer in deze kwaliteit kunnen brouwen,” zegt hij tegen t-online.
Volgens Rasch is de klimaatstrategie van Rothaus helder: “Daarom streven we er met al onze kracht naar om uiterlijk in 2030 klimaatvriendelijk te zijn.”
De brouwerij profileert zichzelf al langer als milieubewust bedrijf, met investeringen in duurzame energie en regionale grondstoffen. Maar concrete verklaringen over hoe het bedrijf netto meer CO₂ wil verwijderen dan uitstoten, ontbreken vooralsnog.






















































