Nederlaag voor Timmermans: zijn strenge EU-klimaatplan gaat niet door

Het Europese verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 is van tafel. Daarmee sneuvelt een van de belangrijkste klimaatmaatregelen van Frans Timmermans. Het plan gold jarenlang als een hoeksteen van zijn groene agenda in Brussel, maar wordt nu expliciet losgelaten door de Europese Commissie. De koerswijziging betekent een duidelijke politieke nederlaag voor de architect van het verbod.
In 2023 besloot de Europese Unie dat vanaf 2035 alleen nog volledig uitstootvrije nieuwe auto’s mochten worden verkocht. Dat betekende een verbod op benzine- en dieselauto’s. Die afspraak wordt nu losgelaten.
De Europese Commissie stelt nu voor om het doel te verlagen, meldt NOS. Autofabrikanten moeten hun gemiddelde CO₂-uitstoot in 2035 met 90 procent verminderen ten opzichte van 2021. Geen 100 procent meer.
Dat betekent dat klassieke auto’s met een verbrandingsmotor niet volledig verdwijnen. Ook hybrides blijven toegestaan. Fabrikanten moeten wel veel elektrische auto’s blijven produceren om het gemiddelde te halen.
De uitstoot die overblijft, moet worden gecompenseerd. De Commissie geeft de auto-industrie hiervoor twee opties. Fabrikanten kunnen gebruikmaken van in de EU geproduceerd groen staal. Of ze kunnen kiezen voor schonere brandstoffen. Zo wil Brussel voorkomen dat de klimaatdoelen volledig worden losgelaten.
Druk uit Duitsland en Italië
De koerswijziging komt niet uit de lucht vallen. Duitsland en Italië drongen al maanden aan op versoepeling. Beide landen hebben grote auto-industrieën en vrezen banenverlies.
Bondskanselier Friedrich Merz stuurde vorige maand nog een brief aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. Daarin vroeg hij expliciet om het afzwakken van het verbod. Ook de Tweede Kamer verzette zich tegen het verbod.
De zorgen zijn vooral economisch. Europese fabrikanten hebben moeite om te concurreren met China, dat snel goedkope elektrische auto’s op de markt brengt. Volgens Berlijn en Rome zou een strikt verbod de Europese industrie verder verzwakken.
Onderdeel van breder autopakket
De aanpassing maakt deel uit van een groter pakket aan maatregelen. De Europese Commissie wil ook de productie van betaalbare elektrische auto’s stimuleren. Daarnaast moeten bedrijfswagens sneller vergroenen.
Het Europees Parlement en de ministers van de 27 lidstaten buigen zich nu over het voorstel. De verwachting is dat er voldoende steun is. Mogelijk wordt het plan zelfs verder afgezwakt.
Bij de BBB wordt het voorstel met enthousiasme ontvangen. Europarlementariër Sander Smit spreekt van een overwinning. "Voor BBB was het behoud van de verbrandingsmotor een heel belangrijk punt in de Europese campagne van 2024." Volgens Smit is een technologieneutrale aanpak noodzakelijk. Hij noemt hybrideauto’s, e-fuels en biobrandstoffen als volwaardige opties.
Hij stelt dat het oorspronkelijke verbod schadelijk was. "Het is goed dat de Europese Commissie dit absurde welvaartsvernietigende verbod terugschroeft."
Verbod op de verbrandingsmotor wordt eindelijk teruggeschroefd! Positief nieuws na zware strijd, maar er moet nog veel meer versoepeld worden. Europese bedrijven en burgers vragen van klimaatcommissaris @WBHoekstra geen elektrische EU-Trabant, maar ruimte voor productie,… pic.twitter.com/wPiOBxXtgL
— BBB Europa (@BBB_EUropa) December 17, 2025
















































