FNV doet 'aangifte' tegen overheid voor diefstal miljarden euro's

NV Uitkeringsgerechtigden heeft dinsdagmiddag bij het politiebureau aan de Rademarkt symbolisch aangifte gedaan van diefstal. Volgens de vakbond wil de overheid 6,5 miljard euro anders besteden, terwijl dat geld bedoeld is voor mensen met bijvoorbeeld een WW- of WIA-uitkering. Met de actie wil de FNV aandacht vragen voor de gevolgen van kabinetsplannen voor uitkeringsgerechtigden en mensen die afhankelijk zijn van zorg. De vakbond spreekt van een harde klap voor kwetsbare groepen.
Volgens Maureen van der Pligt heeft het kabinet eerder al plannen gemaakt die veel onrust veroorzaakten onder mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. “Het kabinet had gezegd de hoogte van de WIA aan te passen. Daar waren mensen totaal van in paniek. Mensen zijn gewend om bijvoorbeeld van 1500 euro per maand te leven. Als daar 300 euro vanaf gaat, waar moeten zij het dan in godsnaam van doen?”
Ook WIA-begeleider Eize Terluin was aanwezig bij de actie. Hij raakte in 2012 uit het werk en heeft zelf een WIA-uitkering. Sinds 2016 begeleidt hij anderen in dezelfde situatie. Volgens Terluin is het in Nederland moeilijk om in aanmerking te komen voor een aanvulling. “Voor een aanvulling van de WIA ligt er een grens van 35 procent arbeidsongeschiktheid. Dat is de hoogste grens van alle Europese landen”, zegt hij.
Hij vindt dat mensen daardoor te snel aan hun lot worden overgelaten. “Je wordt maar geacht om 65 procent van je normale loon te verdienen en verder zoek je het maar uit.”
De vakbond richt zich niet alleen op uitkeringen. Ook bezuinigingen in de zorg zorgen voor boosheid. Volgens Van der Pligt dreigen tienduizenden banen te verdwijnen in de thuiszorg en WMO. “30.000 mensen gaan dadelijk uit de thuiszorg en uit de WMO. Dat zijn voor ons zulke grote bezuinigingen…”
De FNV waarschuwt dat de actie bij het politiebureau mogelijk niet de laatste is. Als het kabinet deze zomer niet bijstuurt, wil de vakbond verdere stappen zetten. “Als het kabinet deze zomer geen water bij de wijn doet, dan heeft ze pech: dan zullen er andere acties komen.”




















































