JA21-motie aangenomen: IND moet weer telefoons van asielzoekers controleren

De Tweede Kamer wil dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst weer begint met het controleren van telefoons van asielzoekers. Een motie van JA21-Kamerlid Diederik Boomsma kreeg dinsdag steun van onder meer VVD en CDA. De IND stopte onlangs met het uitlezen van telefoons, laptops en andere gegevensdragers van asielzoekers. Daarvoor ontbreekt volgens juridische instanties een duidelijke wettelijke basis. Toch vindt een Kamermeerderheid dat de controles tijdelijk moeten doorgaan, omdat de nationale veiligheid anders in het geding kan komen.
De motie werd ingediend door JA21, BBB en Mona Keijzer. Ook PVV, Groep Markuszower, FVD, SGP en 50PLUS stemden voor.
Heel goed deze motie is zojuist aangenomen in de Tweede Kamer. Minister moet deze nu z.s.m. uitvoeren en het uitlezen van telefoons asielzoekers hervatten. https://t.co/wxMDuJNzi1
— Diederik Boomsma (@DiederikBoomsma) June 23, 2026
Volgens Boomsma is het stoppen met telefooncontroles onverstandig. In zijn motie noemt hij het besluit “onverantwoord, riskant en schadelijk”. De JA21’er wil dat het kabinet de IND direct opdracht geeft om de controles te hervatten. Dat zou dan voorlopig moeten gebeuren zonder nieuwe wettelijke grondslag.
Binnen de Kamer klinkt al langer boosheid over het stoppen van de controles. Boomsma sprak van Nederlands “regelfetisjisme” en zei dat Nederland hierdoor “het lachertje van Europa” is. Ook noemde hij de situatie “Volstrekt van de pot gerukt.”
De juridische problemen begonnen nadat de Raad van State oordeelde dat het ongevraagd doorzoeken van smartphones een te zware inperking van grondrechten is. Daarna stelde de Inspectie Justitie en Veiligheid dat zelfs het vragen om toestemming voor het uitlezen van een telefoon niet meer mag. Daardoor kwamen de controles stil te liggen.
Voor meerdere Kamerfracties is dat onacceptabel. Zij vinden dat Nederland juist bij de start van de asielprocedure zoveel mogelijk informatie moet verzamelen over mensen die het land binnenkomen.
Asielminister Bart van den Brink (CDA) stelde eerder dat hij niet zomaar kan ingrijpen. Volgens hem moet er eerst een nieuwe wet komen. Daarbij is ook advies nodig van de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan maanden duren. Mogelijk duurt het zelfs langer. De minister waarschuwde eerder dat doorgaan zonder wettelijke basis onverstandig is.



















































