Gezondheidsraad roept overheid op om alcoholinname Nederlanders te beperken

De overheid moet harder ingrijpen om alcoholgebruik in Nederland te ontmoedigen. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Volgens de raad moet alcohol minder vanzelfsprekend worden in het dagelijks leven. Dat kan onder meer door hogere accijnzen, minder verkooppunten en strengere regels voor reclame. Ook noemt de Gezondheidsraad de mogelijkheid om alcohol uit de supermarkt te halen. Verkoop zou dan bijvoorbeeld alleen nog via slijterijen kunnen plaatsvinden. Daarnaast pleit de raad voor neutrale verpakkingen met gezondheidswaarschuwingen.
De Gezondheidsraad stelt dat er sterk bewijs is dat alcohol het risico op zeven soorten kanker verhoogt. Ook neemt de kans op orgaanschade toe. Daarnaast wijst de raad op de maatschappelijke gevolgen van alcoholgebruik. Het gaat dan onder meer om verkeersongevallen, agressie en geweld.
Volgens de Gezondheidsraad moet de overheid daarom niet alleen inzetten op voorlichting, maar ook op maatregelen die gedrag veranderen.
Een ander advies is om alcohol in het verkeer volledig te verbieden. Dat zou neerkomen op een norm van 0,0 procent. Verder moet de overheid duidelijk uitdragen dat alcoholgebruik niet normaal is. Ook moeten mensen meer hulp krijgen om te minderen of te stoppen.
Het aantal Nederlanders dat alcohol drinkt, daalt al langer. In 2014 zei 81 procent van de volwassenen weleens alcohol te drinken. Vorig jaar was dat 76 procent. In 2025 zei 7 procent van de volwassenen een zware drinker te zijn. Bij vrouwen betekent dat minstens één keer per week vier glazen of meer. Bij mannen gaat het om minstens zes glazen of meer.






















































