Het CU-plan stelt dat er voor elke bestelling een vast bedrag wordt afgedragen, naast een percentage van de waarde van de bestelling. De opbrengsten uit deze taks gaan terug naar het mkb, laat CU-Kamerlid Pieter Grinwis weten aan het AD.
"Steeds vaker moeten lokale winkels concurreren met de grote webshops. Het gevolg is dat het mkb de strijd steeds vaker lijkt te verliezen en dat onze winkelstraten leeg komen te staan, terwijl bezorgbusjes met pakketjes af en aan rijden. Deze bezorggekte kan en moet echt minder. Elke keer wanneer we ons virtuele winkelmandje afrekenen, moet een bezorger op pad. Zo’n bezorgbeweging heeft allerlei negatieve effecten, denk aan de uitstoot van CO2 en onveilige verkeerssituaties."
Online kan het Kamerlid rekenen op stevige kritiek uit rechtse hoek. Zo schrijft Robert Valentine, voormalig lijsttrekker bij de Libertarische Partij, 'Natuurlijk willen ze meer belasting. We betalen nog geen 80% belasting dus de ChristenUnie denkt dat er nog ruimte voor verbetering is.'
Thomas Pruijsen vreest voor de toekomst van mensen die afhankelijk zijn van bezorgers, zoals mensen met een beperking. 'Dit gaat vooral mensen met een beperking raken, die niet naar de winkel kunnen. Of de mensen die net voltijd zijn gaan werken en hun bonus zo weer kunnen inleveren bij de christenunie. Doe niet zo wereldvreemd!'
Volgens Han Wessels gaat maatregel contraproductief werken en gaat beoogde CO2-uitstootvermindering niet gehaald worden. 'Dus stappen mensen zelf en masse de auto weer in. Een handjevol auto’s bezorgt nu voor het dorp of de wijk. Waar zit de catch?'
Volgens Wendy Struijk worden mensen die niet in de grote stad wonen flink getroffen door zo'n extra taks. 'Prima als je in de stad woont overal dichtbij .. maar als hier moet je een half uur rijden om gympies voor je kind te kopen. Met benzineprijzen is bestellen online goedkoper en sneller.. om nog maar te zwijgen over de milieubelasting om voor ieder ding de auto te moeten pakken. Niet overal zijn winkels dichtbij! En waren we vroeger afhankelijk van het bestelbriefje van de wehkamp.. en nu dus van de platforms als Bol.'