D66 geeft veruit meeste geld uit aan reclame in campagne, maar staat op verlies in peilingen

Slecht nieuws voor D66: de partij geeft veruit het meest uit reclame deze campagne, maar staat alsnog op verlies in de peilingen. De partij besteedt bijna twee ton aan reclame via traditionele kanalen, en laat de nummer twee hiermee ver achter zich. Maar vooralsnog lijkt de partij niet zonder kleerscheuren uit de verkiezingen te zullen komen.
Uit een peiling van I&O Research blijkt dat de BoerBurgerBeweging groter dan de VVD lijkt te gaan worden in de Eerste Kamer, bij de komende verkiezingen. D66 daarentegen staat op twee zetels verlies.
De negatieve cijfers houden al enige tijd aan. In januari was D66 volgens een peiling in geen enkele provincie de grootste. En ook in de Tweede Kamer gaat het niet goed: in februari was de partij volgens Maurice de Hond gehalveerd in het aantal Kamerzetels. Ook in de Eerste Kamer was er in februari een negatieve trend te zien bij de peiling van EenVandaag.
Desondanks geeft D66 een godsvermogen uit aan reclame in de huidige verkiezingscampagne, meldt de Volkskrant. D66 heeft de afgelopen vier weken maar liefst 177.525 euro uitgegeven aan traditionele kanalen als televisie, radio, print, online, bioscoop en buitenreclame. Hiermee priemt de partij helemaal bovenaan de lijst; de uitgaven liggen maar liefst drie keer hoger dan de nummer twee, Forum voor Democratie. Op nummer drie staat opvallend genoeg de SGP.
Wat ook opvalt is dat BBB niet in deze top tien voorkomt, terwijl de partij momenteel wel op een monsterzege staat in de peilingen, met een winst van dertien zetels in de Eerste Kamer.
Maar bij reclame op sociale media is het een ander verhaal. Daar zijn PvdA, SP, GroenLinks en CDA buitengewoon actief, terwijl D66 en FVD het juist laten afweten. Ook BBB besteedt relatief weinig aan reclame-kosten.
Via open data is te zien op welke bevolkingsgroepen D66 zijn online reclame richt. Het blijkt te gaan om ouders met kinderen en mensen met een masterdiploma. Ook mensen die geïnteresseerd zijn in de VPRO, duurzame energie, biologisch eten en politiek activisme behoort tot de focusgroep van D66.
Ook anderen is inmiddels opgevallen dat D66 nauwelijks geld besteedt aan reclames op Instagram en Facebook. 'Is dat omdat hun doelgroep daar niet actief is?' willen mensen op sociale media weten. Anderen vermoeden dat D66-politici al relatief veel op televisie verschijnen, en dat de partij wellicht daarom zo weinig investeert in online advertenties.
#D66 heeft haar advertenties gericht o.a. op jonge ouders. De lijst van 40 'interesses' bestaat onder meer uit #onderwijs, #duurzaamheid, en persoonlijke en #carrièreontwikkeling. Maar ook workaholics behoren tot focusgroep van @D66. #PS2023 #provincialestatenverkiezingen pic.twitter.com/mpzgReY2yv
— VerkiezingsdataNL (@Verkiezingsdata) March 7, 2023