In februari ging de kogel door de kerk: het Europese Parlement keurde een voorstel goed om per 2035 de verkoop op nieuwe benzine- en dieselauto's te verbieden. Het voorstel kwam uit de koker van Eurocommissaris Frans Timmermans, die zich bezighoudt met de realisatie van de Europese Green Deal.
De bedoeling van het verbod is om een grote overstap te maken naar elektrische auto's. Deze zouden moeten worden geproduceerd op eigen bodem. In 2018 nam de Europese Commissie zich voor om van Europa de grote batterijproducent te worden voor elektrische voertuigen en apparaten. Het doel is om van Europa het eerste klimaatneutrale continent te maken in 2035.
Maar of dit ook haalbaar is in de praktijk, blijft voorlopig onduidelijk. In een nieuw rapport waarschuwt de Europese Rekenkamer voor de al te hoge EU-klimaatambitie om zelf batterijen voor elektrische auto's te produceren, meldt VRT Nieuws. Er zijn onvoldoende grondstoffen voor batterijen, stijgende kosten en vluchtende investeerders, staat er in het rapport. De Rekenkamer heeft als taak om de plannen, budgetten en inkomsten door te rekenen van de EU.
Europa importeert de meeste lithium en kobalt momenteel uit Australië en Afrikaanse landen. De ambitie is om ook zelf grondstoffen te gaan winnen, maar de Rekenkamer wijst erop dat wel twaalf jaar kan duren voordat dit gerealiseerd wordt. Om die reden lijkt het onmogelijk om voldoende batterijen te produceren voor 2035.
Daarnaast zijn de grondstoffen een stuk duurder geworden, wat de batterijproductie op de kosten jaagt. Zo valt de prijs van nikkel nu 70 procent hoger uit en die van lithium zelfs 870 procent. Deze twee stoffen zijn echter wel noodzakelijk voor de batterijbouw voor elektrische auto's.