Het grote vrachtschip was bezig met een vaartocht van de Duitse plaats Bremerhaven naar Egypte. Maar rond middernacht ging het helemaal fout, toen het schip in de Waddenzee voer. Eén van de elektrische auto's veroorzaakte namelijk een grote brand doordat de accu vlam vatte. Het schip heeft 2.857 auto's aan boord, waarvan 25 elektrische.
De 23 bemanningsleden verlieten meteen het schip. Maar dit verliep niet probleemloos, schrijft Omrop Fryslân in een uitgebreide liveblog. Eén bemanningslid overleed in een reddingssloep van KNRM Schiermonnikoog; de 22 anderen raakten gewond. Ze moesten vanaf het schip in zee springen, wat een enorm hoogteverschil is. De slachtoffers zijn overgebracht naar ziekenhuizen in Groningen, Friesland en Drenthe. Hier worden ze behandeld voor brandwonden, botbreuken en ademhalingsproblemen.
Moeite met blussen
De brandweer probeert het vuur al de heel dag te blussen, maar dit gaat moeizaam omdat de brand inmiddels ook is overgeslagen naar de batterijen van andere elektrische auto's. Het probleem is dat een brandende accu moeilijk te blussen is omdat deze telkens opnieuw vlam vat. Daarom kost het de brandweer erg veel bluswater en tijd voordat een accu volledig is gedoofd. De Nederlandse kustwacht heeft besloten om vliegtuigjes met bluswater in te zetten, om zo de brand te dempen.
Maar de vlammenzee is 'heel complex' te bestrijden, vertelt Edwin de Feijter van Rijkswaterstaat tegenover Omrop Fryslân. "Het schip staat bijna letterlijk roodgloeiend, het is een ongecontroleerde brand", zegt hij.
Gevaar van zinking
De Duitse autoriteiten meldden woensdagochtend al dat zij stand-by zouden staan als de situatie uit de hand zou lopen. En daar begint het steeds meer op te lijken. Inmiddels wordt er zelfs rekening gehouden met een eventuele zinking van het schip, wat een milieuramp zou betekenen. Bijna de hele Waddenzee is namelijk aangewezen als beschermd natuurgebied; er huizen zo'n 10.000 soorten planten en dieren. Ook is de Waddenzee van belang voor zo'n 12 miljoen trekvogels.
Naar verwachting kan de brand van het vrachtschip nog wel dagen duren, meldt de Kustwacht. Er wordt nu vooral geprobeerd om het schip te koelen, niet meer om de brand te blussen.
In het verleden is al eerder gebleken dat de accu's van elektrische auto's bijzonder moeilijk te blussen zijn. Vorig jaar had de brandweer in de Amerikaanse staat Pennsylvania maar liefst 45.000 liter nodig om één elektrische auto te blussen. Normaal gesproken volstaat 1.900 liter water, maar aangezien de lithiumbatterijen steeds vlam vatten, kostte het veel tijd en water. Uiteindelijk bleek er versterking nodig van drie extra brandweerkorpsen.