Van der Woude heeft haar oude bonnetje opgestuurd naar de AD-redactie, en vergelijkt de prijzen ermee van deze maand. Zo is te zien dat de boodschappen in 2005 een stuk goedkoper waren. Het gaat vaak om vele procenten, in vergelijking met nu. Eén product is in achttien jaar tijd zelfs 424 procent duurder geworden, laat Van der Woude weten bij AD. Het gaat om de bak- en braadboter, die is gestegen van 17 naar 89 cent.
Als belangrijkste factor voor de prijsstijgingen wordt er gewezen naar inflatie en de gestegen leefkosten. Van der Woude erkent dat haar salaris er sinds 2005 op vooruit is gegaan; in totaal zo'n 104 procent. Maar dit lijkt niet in verhouding te staan tot de prijsstijging van sommige supermarktproducten.
Graaiflatie
In mei toonden onderzoekers van de Rabobank aan dat 'graaiflatie' een bestaand fenomeen is. Het Nederlandse bedrijfsleven, zoals supermarkten, slaagt er namelijk goed in om stijgende kosten te verhalen op klanten door de inflatie flink door te berekenen in de prijzen.
'Wanneer bedrijven hun verkoopprijzen niet verder hadden verhoogd dan minimaal noodzakelijk zou zijn geweest om hun winst op peil te houden, dan had de stijging van afzetprijzen in 2022 theoretisch gezien 2,2 procentpunt lager kunnen uitpakken', schrijven de onderzoekers in hun rapport.