Kamer wil strengere regels voor fatbikes: helmplicht en minimumleeftijd
De Tweede Kamer pleit voor strengere regels rondom het gebruik van fatbikes, oftewel elektrische fietsen met opvallend dikke banden. Het voorstel om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren, krijgt brede steun vanuit verschillende politieke partijen. De maatregelen moeten helpen om de groeiende zorgen over veiligheid en het aantal ongelukken met deze populaire fietsen aan te pakken.
De fatbike, oorspronkelijk ontworpen om over ruig terrein zoals sneeuw en zand te rijden, heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen in Nederlandse steden. Met zijn brede banden en krachtige elektrische motor haalt de fatbike relatief hoge snelheden, wat leidt tot een toename van verkeersincidenten. Vooral jongeren gebruiken de fatbike als een snelle en gemakkelijke manier om zich door het verkeer te bewegen. Dit heeft echter een keerzijde: het aantal ongelukken met deze fietsen stijgt, vaak met ernstig letsel als gevolg.
Volgens cijfers van de politie en diverse verkeersorganisaties zijn er de afgelopen jaren steeds meer meldingen van verkeersongevallen met fatbikes. De combinatie van hoge snelheid en de relatief zware bouw van de fiets maakt ongelukken risicovoller, vooral in drukke stedelijke gebieden waar fietsers en voetgangers dicht op elkaar bewegen.
Steun voor strengere regels
De VVD en NSC dienden recent een motie in om het gebruik van fatbikes te reguleren. Zij stellen voor om de minimumleeftijd voor het besturen van een fatbike op 14 jaar te zetten en daarnaast een helmplicht in te voeren. De keuze voor deze leeftijd is niet toevallig; in Nederland geldt vanaf 14 jaar de legitimatieplicht, wat de handhaving van deze regels vergemakkelijkt. De motie kan rekenen op steun van een Kamermeerderheid, meldt De Telegraaf.
Hoewel de minister Madlener (PVV) aanvankelijk sceptisch stond tegenover deze maatregelen, gaf hij vorige week aan de motie van de Tweede Kamer te zullen uitvoeren. Madlener plaatst wel een kanttekening bij de invoering van de helmplicht. Hij vreest dat deze verplichting mogelijk voor alle elektrische fietsen zou gaan gelden, wat voor veel fietsers als een onnodige belasting zou kunnen worden gezien. De Kamerleden stelden echter voor om fatbikes in een aparte juridische categorie te plaatsen, waardoor de helmplicht alleen op hen van toepassing zou zijn.
Ondanks de steun voor de motie, blijft het nog onduidelijk of de invoering van deze regels snel gerealiseerd kan worden. Minister Madlener is gevraagd om voor het kerstreces met een reactie te komen. Hij zal daarbij ook ingaan op de mogelijkheid om fatbikes als een aparte categorie voertuigen te beschouwen. Dit kan ervoor zorgen dat niet alleen de helmplicht, maar ook andere veiligheidsmaatregelen specifiek voor fatbikes gelden.