PVV wint in Terneuzen, maar blijft buiten nieuw college

De PVV is bij de gemeenteraadsverkiezingen in Terneuzen de grootste partij geworden, maar krijgt geen plek in het nieuwe college van burgemeester en wethouders, meldt het ANP. De partij behaalde zeven zetels, maar TOP/Gemeentebelangen, CDA, PRO en VVD vormen samen de nieuwe coalitie.
De PVV was aanvankelijk wel betrokken bij de coalitiegesprekken. Volgens de betrokken partijen verliepen de eerste gesprekken “open en constructief, met aandacht voor onderwerpen als asielopvang, onderwijs, woningbouw en leefbaarheid”. Later in het proces raakten TOP/Gemeentebelangen, CDA, PRO en VVD het vertrouwen in samenwerking met de PVV kwijt.
Daarmee wordt de grootste partij van Terneuzen buiten het bestuur gehouden. De nieuwe coalitie gaat verder zonder de verkiezingswinnaar. Waarom het vertrouwen precies verdween, wordt niet verder toegelicht. Wel is duidelijk dat de gesprekken met de PVV uiteindelijk niet hebben geleid tot een gezamenlijk bestuursakkoord.
Formateur en wethouder Jeroen de Buck van TOP/Gemeentebelangen zegt dat de nieuwe coalitie zich richt op de grote opgaven van de gemeente. “Met dit bestuursakkoord geven we de grote opgaven en bestuurlijke ambities aan voor Terneuzen”, aldus De Buck.
In het bestuursakkoord staan onder meer afspraken over mogelijke kerncentrales in Terneuzen. De nieuwe coalitie wil randvoorwaarden stellen bij de besluitvorming daarover. Ook asielopvang wordt een belangrijk dossier. De coalitie wil afspraken maken over een regionale opvanglocatie voor asielzoekers.
Dat onderwerp speelde ook al tijdens de eerdere gesprekken met de PVV. Juist op thema’s als asielopvang, leefbaarheid en woningbouw liggen lokaal vaak grote politieke verschillen.























































