Bijna eenderde EV-rijders wil terug naar brandstofauto
Bijna dertig procent van de EV-rijders wereldwijd overweegt om terug te gaan naar een ouderwetse benzine- of dieselauto. Dit blijkt uit een recent onderzoek van adviesbureau McKinsey, dat 30.000 EV-rijders uit vijftien landen ondervroeg. De belangrijkste reden? De teleurstellende laadinfrastructuur.
McKinsey ondervroeg EV-rijders met tweehonderd vragen. Dit leidde tot een opvallend resultaat: bijna een derde, namelijk 29 procent, van de EV-rijders wereldwijd overweegt terug te gaan naar brandstofauto's. De voornaamste redenen waarom EV-rijders willen terugschakelen naar brandstofauto's zijn:
- Slechte laadinfrastructuur;
- Regelen van een vervangende auto voor lange ritten;
- Hoge kosten van elektrisch rijden;
- Hoewel thuisladen op zonnepanelenstroom voordelig kan zijn, zijn de kosten van snelladen onderweg aanzienlijk voor EV-rijders die veel kilometers maken.
De minimale actieradius die EV-rijders verwachten is gestegen. Vorig jaar was dit nog 435 kilometer, maar dit jaar ligt de verwachting op 469 kilometer per lading. EV-rijders worden dus steeds veeleisender.
In de Verenigde Staten is de situatie nog precairder. Slechts 9 procent van de Amerikanen is tevreden over de beschikbaarheid van laadpalen. Dit heeft ertoe geleid dat 46 procent van de Amerikaanse EV-rijders overweegt om terug te keren naar een brandstofauto. In Australië ligt dit percentage zelfs op 49 procent. Daartegenover zijn EV-rijders in Japan, Italië, Frankrijk en Noorwegen juist relatief tevreden over hun voertuig.
Philipp Kampshoff, leider van McKinsey’s Center for Future Mobility, geeft toe verrast te zijn door de bevindingen. "Ik had niet verwacht dat zo'n groot aantal respondenten zou aangeven waarschijnlijk terug te keren naar een brandstofauto. Ik dacht: 'Eenmaal een EV-koper, altijd een EV-koper'," zegt hij in een reactie aan Automotive News.
Ook in Europa loopt de vraag naar stekkerauto's loopt terug. Zo blijkt uit recent onderzoek dat veel kopers van Volkswagen de voorkeur geven aan auto's op benzine en diesel boven elektrische voertuigen. Daarom wijzigt Volkswagen zijn koers en gaat opnieuw inzetten op de productie van brandstofauto's.