Pakketbezorgers op de vingers getikt om groene leugens
De grote pakketbezorgers DHL en PostNL hebben hun groene claims aangepast na een verzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder vond dat de claims de indruk wekten dat de bezorging van pakketten geen negatieve gevolgen had voor het milieu, wat misleidend is.
PostNL had op zijn busjes teksten als 'Je pakket wordt duurzaam bezorgd' staan, terwijl DHL termen zoals 'GoGreen' en 'Natuurlijk onderweg' gebruikte. Volgens de ACM kunnen deze claims consumenten op het verkeerde been zetten, omdat het vervoer van pakketten wel degelijk zorgt voor schadelijke uitstoot. 'Consumenten zien vooral de laatste kilometers van de verzending. Maar pakketbezorging heeft een veel grotere impact op het milieu dan die laatste kilometers', aldus Edwin van Houten van de ACM.
PostNL heeft zijn teksten inmiddels aangepast naar: "Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof." Uiterlijk medio volgend jaar moeten alle misleidende claims zijn aangepast. Ook DHL moet voor die tijd alle verwarrende teksten hebben gewijzigd. DPD, een andere grote speler in de markt, had zijn claims al eerder aangepast.