Toyota stopt deels met woke-beleid na felle kritiek
Autofabrikant Toyota heeft aangekondigd te stoppen met de sponsoring van lhbti-gerelateerde Pride-evenementen in de Verenigde Staten. Dit besluit volgt op toenemende kritiek van een conservatieve groep die zich verzet tegen zogenaamd ‘woke’ beleid in het bedrijfsleven.
Het bedrijf maakte deze koerswijziging bekend in een memo die is verspreid onder 50.000 werknemers en meer dan 1.500 dealers. In de interne memo, in handen van Bloomberg, geeft Toyota aan dat ze hun programma’s voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) opnieuw willen inrichten, met meer nadruk op zakelijke doelen. Dit betekent dat de autofabrikant geen culturele evenementen, zoals lhbti-gerelateerde Pride-parades, meer zal sponsoren.
“We zullen geen evenementen meer sponsoren die niet gerelateerd zijn aan STEM-onderwijs (wetenschap, technologie, engineering en wiskunde) en de voorbereiding op de arbeidsmarkt,” aldus de memo.
Naast het stopzetten van de sponsoring van culturele evenementen, trekt Toyota zich ook terug uit het jaarlijkse Corporate Equality Index-onderzoek van de Human Rights Campaign (HRC), waarin het bedrijf eerder een perfecte score behaalde voor hun inspanningen op het gebied van inclusie. In plaats daarvan zal het bedrijf zich richten op interne ontwikkelingsprogramma’s voor medewerkers, zoals netwerken en mentoring, die beter aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen.
Invloed van Robby Starbuck
Het besluit van Toyota komt na een online campagne van rechtse commentator Robby Starbuck, die het bedrijf op sociale media bekritiseerde vanwege hun inzet voor DEI. De activist beweerde dat Toyota “volledig woke was gegaan” en dat hun bedrijfswaarden niet zouden overeenkomen met die van veel Toyota- en Lexus-eigenaren.
Starbuck riep zijn volgers op om bedrijven als Toyota aan te pakken, en prees de autofabrikant later voor hun besluit om te stoppen met de Pride-sponsoring. “We winnen en één voor één brengen we weer gezond verstand terug in het Amerikaanse bedrijfsleven,” aldus Starbuck.
Toyota sluit zich aan bij een groeiende lijst van Amerikaanse bedrijven die hun steun aan diversiteit en inclusie terugschroeven na soortgelijke publieke campagnes. Onder meer Ford, Harley-Davidson, Jack & Daniels en Stanley Black & Decker hebben recent soortgelijke stappen gezet.