Verklaart het Commissariaat voor de Media de oorlog aan sociale media?
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft zijn zorgen uitgesproken over het toenemende gebruik van sociale media en streamingdiensten. Deze trend zal het gebruik van traditionele Nederlandse media, zoals televisie, verminderen. Dit meldt het CvdM in zijn nieuwe Mediamonitor 2024.
Is sociale media een bedreiging voor de traditionele media?
Volgens het CvdM zou de Nederlandse televisie niet alleen de belangrijke taak hebben om burgers te informeren. De Nederlandse televisiezenders spelen ook een verbindende rol in de samenleving, aldus het CvdM.
Om de rol van de Nederlandse 'traditionele' media te volgen, maakt het CvdM jaarlijks een mediamonitor. Vorig jaar benadrukte het CvdM met name dat Nederlandse jongeren te weinig in aanraking komen met 'kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek'. De boodschap van dit jaar sluit daar ten dele bij aan: jongeren gebruiken veel sociale media en streamingdiensten als vervanging voor de traditionele media.
Volgens het CvdM zouden streamingdiensten zoals Netflix en Disney+ deze tweede taak van de televisie niet goed kunnen overnemen: "Streamingdiensten kunnen deze functies niet overnemen, omdat ze geen nieuws en actualiteiten aanbieden en slechts een beperkt Nederlands aanbod hebben."
Wel kan de 'nieuwe' media de informerende rol overnemen, in ieder geval ten dele, aldus het CvdM: "Maar alleen als betrouwbare journalistiek beter zichtbaar en vindbaar wordt. Dit vraagt om gerichte actie van zowel wetgevers als mediabedrijven."
Daarmee beoogt het CvdM om 'betrouwbare journalisten' een voorkeursbehandeling te geven op sociale media, zodat zij meer invloed kunnen uitoefenen op platforms zoals Facebook en X.
Het CvdM vindt verder dat 'betrouwbare en relevante informatie' de boventoon moet voeren: "Het is cruciaal dat betrouwbare en relevante informatie voor iedereen zichtbaar en toegankelijk blijft." Volgens het CvdM moet de Europese Unie dit regelen door met nieuwe wetgeving te komen: "Europese regelgeving speelt een sleutelrol bij het beter zichtbaar maken van het Nederlandse media-aanbod en het creëren van een mediaomgeving die aansluit bij de behoeften van gebruikers."