Onderwijsrel laat opnieuw verkeerde prioriteiten zien. Want bezuinigen kan best
De verontwaardiging en het gesteggel over de onderwijsbegroting en de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op het onderwijs zijn een schoolvoorbeeld van hoe er in Den Haag vooral theater, in plaats van beleid gemaakt wordt. Minder geld naar onderwijs kan namelijk prima. Want bij uitstek in het onderwijs geldt tegenwoordig; less is more.
Goed onderwijs is het fundament van een succesvolle samenleving. Kinderen die zonder gedegen basisvaardigheden de maatschappij in worden gestuurd staan niet 1-0, maar direct 6-0 achter. Het is dan ook bijzonder zorgelijk dat in Nederland inmiddels 25 procent van de 15-jarigen functioneel analfabeet is. Dat is niet alleen een probleem voor deze kinderen zelf, maar vooral ook voor de maatschappij als geheel, omdat het onze kenniseconomie, productiviteit, innovatie en vooruitgang belemmert en daarmee onze collectieve welvaart. Er wordt al jaren paniekerig alarm geslagen over de teloorgang van het onderwijs door allerlei instituten en experts en menig ouder ervaart het aan den lijve, aangezien hun kinderen geen fatsoenlijke aap-noot-mies meer kunnen spellen. Bezuinigen op het onderwijs klinkt dan dus als vloeken in de kerk en het is niet verwonderlijk dat de samenleving dan in opstand komt.