Zorgen om islam in klaslokalen: meer haat en extreme uitingen
Zweedse leraren luiden de noodklok over een verontrustende trend in scholen: haatdragende uitingen, antisemitisme, vrouwenhaat en homofobie zijn volgens hen aan de orde van de dag. Uit een recent onderzoek van de lerarenvakbond van Zweedse leraren blijkt dat deze problematiek al begint op de kleuterschool en toeneemt op de basisschool en middelbare school.
Volgens het onderzoek rapporteert één op de drie leraren in kleuterklassen en basisscholen regelmatig problemen met aanstootgevende of haatdragende taal. Op middelbare scholen stijgt dit aantal aanzienlijk: twee op de drie leraren geven aan dat ze extreme opvattingen hebben waargenomen onder leerlingen, waaronder racistische en antidemocratische uitingen.
Uit de cijfers blijkt ook dat bijna de helft van de leraren in het voortgezet onderwijs maandelijks getuige is van verbale beledigingen op basis van huidskleur of etnische achtergrond. Een vergelijkbaar percentage hoort regelmatig uitlatingen die kwetsend zijn voor lhbti-personen of vrouwen.
Dagelijkse beledigingen en bedreigingen
Leraren beschrijven een uitdagende werkomgeving waarin kwetsende opmerkingen schering en inslag zijn. “Ik ga je moeder neuken” en beledigingen gericht op vrouwelijke docenten, zoals “hoer” in het Arabisch, worden regelmatig gehoord. Sommige leerlingen weigeren religiekritiek te accepteren of uiten standpunten waarin vrouwen als minderwaardig worden gezien. Volgens leraren zijn deze uitlatingen symptomatisch voor diepgewortelde problemen in de samenleving.
De Zweedse veiligheidsdienst Säpo waarschuwt voor de gevolgen van deze normalisering van haatdragende taal. “We zien hoe een steeds meer polariserende, hatelijke en luide toon de grenzen verlegt van wat in het openbaar mag worden gezegd,” zegt woordvoerder Fredrik Hultgren-Friberg tegen het vakblad Vi Lärare. “Dit kan ook de grenzen verleggen van wat acceptabel is om te doen.”
Volgens Säpo komen minderjarigen steeds vaker voor in inlichtingenstromen die te maken hebben met extremisme. De dienst benadrukt dat een dergelijke voedingsbodem het risico op bedreigingen en geweld vergroot.
Leraren voelen zich machteloos
Veel leraren geven aan dat ze zich slecht voorbereid voelen om met deze situaties om te gaan. De constante waakzaamheid die nodig is, legt een zware emotionele last op hen. Karin Ernfors, juridisch adviseur bij Sveriges Lärares, benadrukt dat leraren wettelijk verplicht zijn om in te grijpen bij haatdragende of beledigende uitingen. “
Scholen lijden steeds meer onder de invloed van islamisering, blijkt uit diverse getuigenissen. Moslimscholieren flirten openlijk met de sharia, wat leidt tot intimidatie van medeleerlingen en vrouwelijke docenten. Ook de ontkenning van wetenschappelijke feiten, geschiedvervalsing en hevige pesterijen blijken aan de orde van de dag. In het nieuw boek 'Allah heeft niets te zoeken in mijn klas' schrijven twee Franstalige journalisten over de islamisering van het middelbare onderwijs. Hierin tekenen zij ook schokkende verhalen op die zij hoorden van tientallen leraren.