Niet traditionele rollenpatronen, maar een hervorming van het onderwijs zorgt voor meer mannen voor de klas
Om meer mannen voor de klas te krijgen in het basisonderwijs wil het kabinet de Pabo opsplitsen in twee opleidingen: één voor het jonge, de andere voor het oudere kind. Want: ‘mannen willen zich niet bezighouden met jonge kinderen’. Of zou het misschien gewoon zo zijn dat mannen niet voor een habbekrats regenboogkabouters willen vouwen met kleuters?
Het basisonderwijs is een vrouwenbolwerk. Vijftig jaar geleden stond er nog menig meester voor het bord, nu is het testosteron in de klas ver te zoeken. Inmiddels is 80 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs vrouw. Op honderden scholen in Nederland is geen enkele man meer te bekennen. Dat is, zoals het kabinet terecht signaleert, een probleem. Hoe graag de linksdraaiende inclusiviteitsbrigade het ook wil ontkennen, mannen en vrouwen zijn wel degelijk wezenlijk anders en hebben dus ook een andere invloed op de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. School is een cruciaal onderdeel van het leven van een jong kind, omdat het een groot deel van dat leven daar doorbrengt en daar dus een belangrijk fundament gelegd wordt voor hoe een kind zich ontwikkelt.