Pompstations langs snelwegen worden vervangen door laadpalen

Binnen enkele jaren zullen meerdere pompstations langs Nederlandse snelwegen verdwijnen. Dat blijkt uit een Kamerbrief van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Vanaf 2028 begint Rijkswaterstaat met het herinrichten van verzorgingsplaatsen, meldt De Telegraaf.
Volgens Madlener is er niet op iedere locatie nog behoefte aan een tankstation. ‘Op basis van de huidige prognoses voor de behoeftes van weggebruikers, lijkt er straks niet op iedere verzorgingsplaats de noodzaak te zijn voor een tankstation’, stelt de minister. Hij spreekt over ‘grootschalige infrastructurele aanpassingen’.
Meer laadstations, minder tankstations
Het ministerie benadrukt dat bestaande vergunningen gerespecteerd worden, maar dat dit geen garantie is voor een nieuwe vergunningsronde. Branchevereniging VPR maakt zich zorgen. ‘Ons is letterlijk gezegd: ‘wij gaan u uitfaseren’. Op mijn vraag wat de huidige exploitanten dan moeten, bleef het ministerie stil’, zegt Gabriella Pielage van VPR.
De focus ligt op meer parkeerplaatsen en laadstations. Wegen worden aangepast en er komen zware stroomkabels onder de grond. Mogelijk verdwijnen er tankstations om ruimte te maken voor meerdere laadpleinen en winkels op dezelfde locatie.
Volgens belangenorganisatie Drive heeft dit grote gevolgen. ‘Het wordt een bouwplaats en wat krijgen we ervoor terug?’ vraagt André Braakman van Drive zich af. ‘Waterstaat koerst op een verzorgingsplaats met kaveltjes voor winkelen, laden en fossiel. Dat helpt niet om de boel rendabel te houden.’
Minder tankstations, meer problemen?
De daling van fossiel brandstofgebruik is een geleidelijk proces. De vraag neemt jaarlijks af met vijf procent, maar Braakman waarschuwt dat dit geen reden is om tankstations massaal te sluiten. ‘Laat ons bewust zijn dat een fossiele auto twintig tot dertig jaar rijdt. Dus de vraag stokt pas na 2050. Het is cruciaal voor de economie dat mensen kunnen tanken.’
Hij voorspelt dat er lange wachtrijen zullen ontstaan bij de overgebleven pompstations. Ook Pielage vreest chaos. ‘Dan kan de consument niet meer tanken. Ik voorzie chaos en de automobilist is de dupe.’
Onbemande pompstations en minder veiligheid
Daarnaast wordt verwacht dat meer tankstations en laadpleinen onbemand zullen zijn. Omdat winkels op verzorgingsplaatsen losgekoppeld worden van de tankstations, zullen veel shops eerder sluiten. Dit leidt volgens de sector tot meer sociale onveiligheid en verschraling langs de snelwegen.