Buitenlandse parkeerders ontlopen boetes: CDA eist strengere handhaving

In Amsterdam betalen buitenlandse foutparkeerders massaal hun boetes niet. Dit leidt niet alleen tot forse inkomstenverliezen voor de gemeente, maar zorgt ook voor frustratie bij Nederlandse automobilisten. CDA-fractievoorzitter in Amsterdam, Rogier Havelaar, wil dat hier een einde aan komt. "Het aantal succesvolle wielklemmen moet natuurlijk enorm worden verhoogd. Ik vind twee klemauto's voor de hele stad heel weinig. Capaciteitsgebrek mag dan geen antwoord zijn."
Uit recente cijfers blijkt dat slechts een klein deel van de buitenlandse boetes daadwerkelijk wordt betaald. Dit probleem speelt al jaren, maar ondanks nieuwe maatregelen zoals scanauto’s en het versturen van boetes per post, blijft de betalingsgraad laag. Havelaar stelt dat het onacceptabel is dat buitenlandse foutparkeerders vrijuit gaan terwijl Nederlandse automobilisten wel netjes hun boetes betalen. "Het kan natuurlijk niet zo zijn dat buitenlandse foutparkeerders vrij af gaan terwijl anderen wel gewoon netjes hun boete betalen zoals dat hoort."
Hoeveel boetes worden daadwerkelijk betaald?
Volgens de raadsinformatiebrief van de gemeente Amsterdam worden grote bedragen aan parkeerboetes niet betaald. Bij verdragslanden zoals Denemarken en Polen is dit slechts een klein percentage. In Denemarken zijn slechts 22 procent van de parkeerboetes betaald. Hierdoor werd uiteindelijk slechts 1.862 van de 8.379 die openstonden betaald. In Polen werd slechts 15 procent van de boetes betaald waardoor 7.648 euro van de openstaande 52.336 euro werd betaald.
Bij niet-verdragslanden zoals Bulgarije en Groot-Brittannië waren de percentages ook laag. In Bulgarije werd slechts negentien procent van de boetes betaald waardoor slechts 3.307 euro van de openstaande 17.243 euro werd betaald. In Groot-Brittannië werd slechts zestien procent van de boetes betaald, wat neerkwam op 17.128 euro van de openstaande 104.443 euro.
Wettelijke obstakels en Europese verdragen
De gemeente Amsterdam heeft momenteel beperkte mogelijkheden om boetes te innen bij buitenlandse overtreders. Er zijn verdragslanden waarmee gegevens kunnen worden uitgewisseld, maar in veel gevallen blijven buitenlandse boetes onbetaald. Dit betekent dat de gemeente jaarlijks duizenden euro’s misloopt. Havelaar wil dat dit probleem Europees wordt aangepakt. "Ik zal bij onze Europese fractie erop aandringen dat er meer verdragslanden moeten komen - eigenlijk zou het in alle lidstaten hetzelfde moeten zijn toch?"
Daarnaast wijst Havelaar op mogelijke technologische oplossingen om de betalingsgraad te verbeteren. "Bovendien ben ik ook wel benieuwd of er bijvoorbeeld IT-oplossingen zijn die het betaalgedrag bespoedigen in ieder geval voor verdragslanden. Daar hoorde ik laatst wat over. Dat zal ik de wethouder vragen binnenkort wanneer we de antwoorden op de schriftelijke vragen bespreken in de commissie."
Strengere handhaving en uitbreiding wielklemmen
Op dit moment beschikt Amsterdam over slechts twee klemauto’s die ingezet worden om wanbetalers aan te pakken. Dit is volgens Havelaar onvoldoende. "Capaciteitsgebrek mag dan geen antwoord zijn." De gemeente heeft al aangekondigd dat er een extra klemauto bij komt en dat de klemperiode wordt uitgebreid naar 24/7 handhaving. Dit moet ervoor zorgen dat meer buitenlandse foutparkeerders alsnog betalen.
Toch blijft de vraag of dit genoeg is om het probleem structureel op te lossen. Het CDA blijft daarom aandringen op extra maatregelen, zowel op gemeentelijk als op Europees niveau. "We moeten zorgen voor een eerlijke en effectieve handhaving, zodat iedereen – ongeacht waar je vandaan komt – gewoon zijn boete betaalt" aldus Havelaar.