De sugardaddy van het mediapark: onze overheid

Het stond zomaar in de Telegraaf: 'Het besef moet terugkomen bij de bestuurders dat zij er zitten voor de mensen, van belastinggeld.' En nee: dit gaat niet over onze premier, ministers, staatssecretarissen, Tweede Kamerleden, Eerste Kamerleden en meer dan 150.000 man aan ambtenaren – maar het had zo gekund. Nee, dit gaat over de publieke omroep. Wie had ooit gedacht dat ik hier aandacht aan zou besteden maar dit is wel een klassiek gevalletje ‘never waste a good crisis’. Nou ja met een budget van meer dan 950 miljoen euro kun je beter stellen ‘never waste the people’s money’ maar ja, daar hebben zowel politici als lieden die op het Mediapark werken, lak aan.
Dus tja, “Het besef moet terugkomen bij de bestuurders dat zij er zitten voor de mensen, van belastinggeld” gaat over de dames en heren, jongens en meisjes, die radio en tv-programma’s maken, vóór en achter de schermen. Wie één programma kan noemen – anders dan het Journaal – waar ‘ie het afgelopen jaar ook daadwerkelijk naar gekeken heeft, had écht niets beters te doen. Trouwens, de laatste keer dat ik naar het journaal keek, kan ik me ook niet heugen. Ik wil zeggen ‘de verkiezingen’ maar besef dat die niet eens in 2024 waren. Ze krijgen op het mediapark bijna een miljard eurootjes, gratis en voor niets – vraag de héle Quote 500 maar ‘ns hoe moeilijk het is om een miljard euro te verdienen én over te houden – en nóg krijgen we bagger voorgeschoteld die je simpelweg kunt missen.