Amsterdam kijkt naar verbod op 'niet-vegan reclame'

Amsterdam wil fossiele reclame al uit het straatbeeld weren, maar kijkt nu ook naar advertenties voor dierlijke producten. Hierdoor zouden affiches met milkshakes, roomijs en vleesgerechten uit de stad kunnen verdwijnen. Dit blijkt uit een reactie van wethouder Melanie van der Horst (Openbare Ruimte en Groen) op een voorstel van GroenLinks en de Partij voor de Dieren, meldt De Telegraaf.
Minder invloed van commercie
Volgens GroenLinks en de Partij voor de Dieren moeten niet alleen vliegvakanties en fossiele energie, maar ook vlees, melk, eieren en 'fast fashion' uit de buitenreclame worden geweerd.
PvdD-fractievoorzitter Anke Bakker stelt dat reclame een vorm van beïnvloeding is die mensen onbewust stuurt. ‘Er wordt de hele tijd tegen je gezegd dat je moet eten op straat’, zegt Bakker. ‘Een vorm van betutteling vanuit de commerciële bedrijven. Ze beïnvloeden je constant. Eigenlijk zou de openbare ruimte een plek moeten zijn waar je je vrij beweegt zonder steeds beïnvloed te worden. Als het dan ook nog producten zijn die voor ons allemaal heel schadelijk zijn en dierenleed veroorzaken, dan trekken wij daar een grens.’
Wethouder wil fossiele reclame verbieden
Van der Horst ondersteunt in ieder geval een verbod op fossiele buitenreclame. Dit zou volgens haar bijdragen aan het bestrijden van de klimaatcrisis. Naast vliegreizen en cruises wil de gemeente ook advertenties voor ‘grijze’ stroomcontracten en auto’s die niet volledig elektrisch zijn verbannen.
Over een verbod op reclame voor dierlijke producten is de wethouder terughoudender. Een verbod op Big Macs, kaas, cappuccino’s en Liga-koekjes komt er voorlopig nog niet. Wel wil Amsterdam in overleg met andere steden kijken naar een gezamenlijke aanpak.
Reclameverbod via aanbesteding
Voor goedkope kleding is een verbod via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) nu nog ingewikkeld. De wethouder ziet liever of bij nieuwe aanbestedingen afspraken kunnen worden gemaakt.
Amsterdam heeft al stappen gezet om fossiele reclame te weren. Op de ponten over het IJ en bij een reclamezuil langs de snelweg zijn fossiele reclame-uitingen al niet meer toegestaan. Ook wil de gemeente in lopende contracten opnemen dat digitale reclameborden geen fossiele advertenties meer mogen tonen.
Kritiek vanuit de reclamebranche
Branchevereniging Outreach is tegen verdere inperkingen van reclame door gemeenten. Volgens hen raken deze maatregelen ook de digitale schermen in etalages van supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. De discussie over wat nog wel en niet mag, lijkt voorlopig nog niet voorbij.