Plastic-heffing dreigt boodschappen nóg duurder te maken

De prijzen in de supermarkt kunnen verder stijgen door een nieuwe plasticheffing die het kabinet overweegt. Den Haag wil ruim 500 miljoen euro ophalen bij producenten en supermarkten, wat betekent dat de consument uiteindelijk de rekening krijgt. De levensmiddelensector luidt de noodklok en noemt de heffing een ‘eenvoudig instrument om de schatkist te spekken’, meldt De Telegraaf.
Het kabinet heeft in het regeerakkoord 547 miljoen euro ingeboekt voor maatregelen om plasticgebruik te verminderen. Ambtenaren worstelen echter met de uitvoering en zouden stichting Verpact, die al belastingen op verpakkingen int, willen inzetten om deze extra heffing te innen.
Volgens René Roorda, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), zal de nieuwe belasting direct worden doorberekend aan consumenten. “De omzet van Nederlandse supermarkten is 50 miljard euro. Ze zoeken ruim 500 miljoen. Dat is 1 procent van de omzet, maar die komt wel uit de portemonnee van de consument,” vertelt Roorda bij De Telegraaf.
Uit berekeningen van Verpact blijkt dat de prijs van verpakte producten met 3 tot 4 cent per stuk zal stijgen. Vooral verpakkingen van levensmiddelen worden geraakt, waardoor de dagelijkse boodschappen duurder worden.
Momenteel betalen bedrijven al 318 miljoen euro aan heffingen op plastic, waarbij het tarief lager is voor gerecyclede of goed recyclebare verpakkingen. Een extra belasting zonder onderscheid tussen duurzame en niet-duurzame verpakkingen zou de circulaire economie niet bevorderen, waarschuwen critici.
De ministeries van Financiën en Infrastructuur & Waterstaat bevestigen noch ontkennen de plannen. Volgens een woordvoerder wordt de plasticheffing momenteel ‘uitgewerkt en worden de beleidseffecten onderzocht’, meldt De Telegraaf. In de voorjaarsnota zal het kabinet een definitief besluit nemen.