63.000 euro voor uitzetten zeven migranten

In februari charterde de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen een Airbus A321-231 om zeven migranten uit te zetten naar Bulgarije. Het toestel biedt plaats aan ongeveer 200 mensen, maar vervoerde slechts vier Syriërs en drie Afghanen. Alleen al het huren van het vliegtuig kostte de belastingbetaler 63.000 euro. Dat bevestigt het ministerie van Asielzaken van de deelstaat tegenover de Kölner Stadt-Anzeiger.
Minister Josefine Paul (Groenen) noemde de vlucht destijds ‘een grote stap’, omdat deelstaten ‘eindelijk’ zelf charters kunnen regelen. Lange tijd wilde zij niets zeggen over de kosten, maar haar ministerie kwam nu toch met een bedrag naar buiten.
Kosten waarschijnlijk nog hoger
Volgens het ministerie is de kostenopgave bovendien onvolledig. Verzekeringen, landingsrechten en het begeleiden van de migranten zijn nog niet meegerekend. Hoeveel die extra posten bedragen, is niet bekendgemaakt.
De genoemde 63.000 euro sluit aan bij eerdere cijfers van de federale overheid over deportaties naar Bulgarije. Daaruit blijkt dat dit soort vluchten soms nog duurder zijn. De vluchten vallen onder het Dublin-protocol, waarbij migranten teruggestuurd worden naar het eerste EU-land waar ze asiel aanvroegen.
Waarom slechts zeven mensen aan boord?
Kritiek vanuit de oppositie bleef niet uit: waarom wordt zo’n groot vliegtuig gehuurd voor zo’n kleine groep? Minister Paul verwees naar het federale migratiebureau (Bamf). Dat stelt dat er ‘maximaal tien personen per chartervlucht uitgezet kunnen worden, ongeacht de grootte van het vliegtuig.’
Het Bamf coördineert samen met andere Europese landen hoe de overnames plaatsvinden. Volgens het bureau bepaalt het ontvangende land hoeveel migranten het per vlucht accepteert. In het geval van Bulgarije zou dat maximaal tien zijn.
Opvallend is echter dat uit cijfers van de federale overheid blijkt dat er in 2024 minstens drie vluchten zijn geweest waarbij meer dan tien migranten naar Bulgarije zijn uitgezet. Die vluchten werden georganiseerd door de federale politie.
De vraag rijst of de beperking tot tien personen wel zo strikt wordt toegepast als wordt beweerd. Wat wel vaststaat: Duitse belastingbetalers betalen tienduizenden euro’s voor vluchten die grotendeels leeg vertrekken.