NPO misbruikt belastinggeld voor eigen 'protestcampagne'

Publieke omroepen gebruiken kostbare, door de overheid betaalde zendtijd om campagne te voeren tegen overheidsbezuinigingen. Het kabinet wil jaarlijks 156 miljoen euro korten op het budget van de NPO. De komende weken zenden omroepen daarom spotjes uit tegen deze plannen. Dat meldt De Telegraaf.
De NPO-omroepen gebruiken voor hun actie gratis zendtijd. Normaal dient deze om programma’s en omroepen te promoten. Nu zetten ze die in om te protesteren tegen aangekondigde bezuinigingen. Volgens media-ethicus Huub Evers is deze campagne 'niet correct'.
Een woordvoerder van de NPO bevestigt de inzet van promotie-zendtijd voor de actie. Media-ethicus Evers noemt dit een verkeerde aanpak: 'Je kunt je zeer afvragen of dit de juiste weg is. Ik vind het niet correct. Ze zouden ook zendtijd kunnen inkopen bij de Ster, dat zou correcter zijn.'
Campagnes van 50.000 euro
Frank Volmer, directeur van reclameverkoper Ster, geeft aan hoe duur zo'n campagne normaal gesproken is. Volgens hem kost één week reclame 'zonder primetime' al snel 50.000 euro. Een paar weken op primetime kost al gauw enkele tonnen.
Evers stelt dat omroepen ook op een correcte wijze aandacht aan bezuinigingen hadden kunnen geven. Dat kon kosteloos: 'Ze kunnen er aandacht aan besteden in programma’s, als zijnde actualiteit. Maar dan wel op een journalistieke manier, waarbij ook vóórstanders van de bezuiniging aan bod komen.'
Medewerkers van de omroepen vragen het publiek om steun via een speciale actie-website. Daar noemen zij de publieke omroep onder meer 'noodzakelijker dan ooit'. Op de website staat onder andere: 'Zeker nu moet de Nederlandse samenleving kunnen blijven vertrouwen op onafhankelijke, betrouwbare informatievoorziening, kwalitatief hoogwaardige journalistieke programma’s en een veelzijdig aanbod.'
Maakt de NPO zichzelf te belangrijk?
Evers vindt dat omroepen zichzelf hiermee 'wat al te belangrijk' maken. 'Want het is niet zo dat we voor journalistieke programma’s alleen maar op de NPO zijn aangewezen. We hebben uitstekende commerciële omroepen. En 'zeker nu' klinkt ook nog eens beangstigend.'
Een banner op die actiewebsite beweert dat populaire programma’s zoals 'Boer zoekt vrouw' en 'Heel Holland bakt' dreigen te verdwijnen. Ook dit vindt Evers misleidend: 'Ze suggereren daarmee dat al deze programma’s dreigen te verdwijnen, en dat is niet zo.'
De NPO ontvangt jaarlijks bijna een miljard euro subsidie. Ondanks protest spreken PVV, VVD en BBB juist van onvoldoende bezuinigingen. Dankzij coalitiepartner NSC viel de bezuiniging minder groot uit dan eerst gepland. Omroepen mogen de bezuiniging mogelijk deels opvangen met extra reclame-inkomsten. Dit kan echter ten koste gaan van commerciële mediabedrijven.