Burgers boos over zonnepanelen en elektrische auto’s: 'We voelen ons bekocht'

Steeds meer Nederlanders twijfelen aan het nut van zonnepanelen en elektrische auto's. Mensen die hierin investeerden, voelen zich misleid door de overheid. Corné Kuijpers huurde zonnepanelen omdat dat goedkoper leek. 'De overheid kan een streep door de salderingsregeling trekken, maar ik kan niet zomaar de huur van mijn zonnepanelen stopzetten', zegt hij tegen De Telegraaf. 'Het is een prettig idee dat ik geen energie uit vervuilende kolen meer gebruik. Maar we hoeven er niet geheimzinnig over te doen dat mensen ook aan hun portemonnee denken.'
Vooral het einde van de salderingsregeling in 2027 maakt mensen boos. Vanaf dan kunnen huishoudens teveel opgewekte stroom niet meer volledig verrekenen met verbruik in de winter. Kuijpers voelt zich hierdoor bedrogen.
Ook Egbert Ludema vindt dat de overheid zich niet aan afspraken houdt. 'Burgers werden jarenlang aangemoedigd om de energietransitie een handje te helpen. Daarbij werd een financieel plaatje geschetst, dat nu ineens niets meer waard blijkt. Het voelt alsof ze tijdens de wedstrijd de regels veranderen.'
Terugleveren van stroom kost geld
Coert Westerink kocht twee jaar geleden 36 zonnepanelen voor 18.000 euro. Hij wilde zoveel mogelijk stroom terugleveren aan het net. Dat blijkt nu financieel onvoordelig. Bij sommige leveranciers zijn kosten hoger dan de vergoeding voor teruggeleverde stroom. Westerink ziet zijn investering nu somber in.
Klaas Vreeken werkte als energiecoach en raadde mensen zonnepanelen aan. Nu twijfelt hij aan zijn eigen advies. 'Een paar jaar geleden kregen we nog te horen dat we een bijdrage leverden aan de energietransitie, straks worden we ervoor beboet. De overheid heeft het wantrouwen in de energietransitie aan zichzelf te danken.'
Elektrisch rijden wordt duurder
Ook elektrische auto's zorgen voor teleurstelling. Westerink wilde eerst elektrisch rijden vanwege de panelen, maar ziet daarvan af. 'Geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt. Een paar jaar geleden kon dat nog wel uit voor me, maar nu worden ze al duurder.'
Uit onderzoek van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat een derde van de elektrische rijders snel weer terug wil naar benzine. Dit komt door het verdwijnen van financiële voordelen, zoals vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Omdat elektrische auto's zwaarder zijn door hun accu’s, wordt de belasting straks juist extra hoog. Klaas Vreeken baalt hiervan: 'Ik heb een Peugeot 2008, maar die weegt door de accu bijna 1650 kilo. Daarvoor kun je bijna een tank in de wegenbelasting stoppen.'
Massale twijfel aan energietransitie
In 2030 verdwijnen alle belastingvoordelen voor elektrisch rijden. Twee derde wil tegen die tijd weer terug naar benzineauto’s. Het negatieve sentiment rond elektrische auto's en zonnepanelen groeit. Westerink hoopt nu op thuisbatterijen. 'Ik mag ook hopen dat de overheid dan over de brug komt met een regeling voor huishoudens die zich besodemieterd voelen.'