Artsen en Joods museum zonder grenzen

In de voormalige Joodse buurt van Amsterdam, naast Joodse musea en de Joodse uitgeverij Amphora Books, heeft Artsen zonder Grenzen een levensgrote banner tegen Israël opgehangen. De directie van de buren, het Joods Cultureel Kwartier, heeft geen bezwaar gemaakt ondanks dat er een wapenstilstand is gesloten.
De directeur van Artsen zonder Grenzen, Karel Hendriks, ontkent het niet. De banner die groot uitgeklapt hangt over het hoofdkantoor van Artsen Zonder Grenzen aan de Amsterdamse Plantage Middenlaan is gericht tegen Israël. De banner zegt in zwarte en rode letters: End The Genocide Now.
Wonderlijk dat midden in de voormalige Joden buurt, tegenover het Nationaal Holocaust Museum, naast de Hollandsche Schouwburg, naast de Joodse uitgeverij Amphora Books en omringd door vele Stolpersteine die verwijzen naar de tientallen in de oorlog vermoorde Joden, het moderne gebouw met grote ramen een levensgrote banner heeft opgehangen. Zou het een boodschap in het algemeen zijn? Tegen het moorden bijvoorbeeld in Nigeria en Soedan?
Nee, herhaalt directeur Karel Hendriks van Artsen zonder Grenzen. ‘Het is gericht tegen Israël want de Joodse staat pleegt genocide in Gaza.’
De vraag rijst hoe de directeur die als operationeel adviseur van Artsen zonder Grenzen in onder meer Irak, Myanmar, Bangladesh en Maleisië heeft gewerkt, de deskundigheid heeft om genocide vast te stellen. Hij antwoordt dat een commissie van de Verenigde Naties dit heeft geconstateerd.
‘U weet dat in het verdrag van de VN in 1948 is vastgesteld dat slechts het internationale gerechtshof kan onderzoeken of het er sprake is van genocide.?
‘We hebben veertig mensen daar ter plekke. Die zien wat er gebeurt. We hebben onze eigen rapporten.’
‘Uw organisatie is, dacht ik, neutraal en uw mensen zijn toch medici en geen juristen, geen experts op het gebied van internationale betrekkingen?’
‘Het is genocide.’
‘Wordt uw staf niet beïnvloed door de Hamas propaganda?’
‘Het is genocide.’
‘U kunt ook kiezen voor een banner over het geweld tegen christenen in Ethiopië of over de uithongering van een half miljoen mensen in Jemen?’
‘Daar strijden we zeker tegen maar dit krijgt meer aandacht. Denkt u niet dat ik graag zou willen praten over wat er in die landen gebeurt maar die mogelijkheid krijg ik niet. De mensen en de media willen weten wat wij vinden over Gaza.’
Op de vraag of Hendriks het gepast vindt om in de voormalige Joodse buurt die getekend is door de moord op de 102.000 Nederlandse Joden zo’n polariserende banner op te hangen, twijfelt hij even.
‘U weet dat het antisemitisme enorm is toegenomen en dat mensen die kwaad willen jegens Joden gesterkt worden door uw politieke banner?'
‘Daar hebben we over nagedacht, want we zijn tegen de polarisatie. Maar we hebben overlegd met de directie van het Joods Cultureel Kwartier. Die maakte geen bezwaar.’
Desgevraagd nuanceert de directeur van het Joods Cultureel Kwartier Emile Schrijver de uitlating van Hendriks. ‘De ochtend van de dag waarop de banner werd aangebracht hebben we een mail gekregen. Ter kennisgeving. Ik weet wat de mening is van AZG en ik zag geen ruimte dat ze hun mening zouden bijstellen.’
‘Nooit geschoten is altijd mis?’
‘Natuurlijk had ik liever gezien dat ze die banner niet hadden opgehangen maar ik ben een verstandige professor en ik weet wanneer mijn handelen effectief is.’
‘U neemt het dus niet op voor de vele Joodse bezoekers van uw musea die de banner zien en zich in het nauw gedreven voelen? U weet dat net drie DJ’s van het Amsterdam Dance Event hun shows hebben geannuleerd omdat er op die locaties Joodse dansfeesten werden gehouden. Je zou denken dat het uw taak is als directeur van het JCK om zich uit te spreken tegen polarisatie/ acties waar Joden de dupe van zijn.’
‘Wij spreken ons uit in de programmering van onze musea en in alle interviews die ik doe. Dit met AZG heeft geen zin want we weten wat ze denken.’
‘U stelt dus geen grenzen, niet bij u in de straat. Bent u een museum zonder grenzen?’
‘Dat is flauw om te zeggen. We zijn erop tegen. Maar het heeft geen zin.’



















































