De Europese Unie gaat alle benzine- en dieselauto's stapsgewijs in de ban doen. Zo is er in 2030 een tussenstap: dan worden de uitstootnormen voor nieuwe auto's flink aangescherpt. Autofabrikanten mogen dan nog wel benzine- en dieselauto's produceren, maar de CO2-uitstoot moet dan maar liefst 55 procent minder zijn dan het jaar ervoor. Bovendien de autofabrikanten dit alleen doen als ze tegelijkertijd ook voor 25 procent aan emissievrije of hybride voertuigen produceren, schrijft De Telegraaf.
Maar vanaf 2035 is het einde echt in zicht: nieuwe CO2-uitstotende auto's mogen dan officieel niet meer worden verkocht. Dat heeft de Europese Unie nu bepaald, na het voorstel van EU-Commissaris Frans Timmermans. Hij heeft een heel pakket aan klimaatregelen klaarliggen, waarvan voorlopig deze voor diesel- en benzineauto's is uitgevoerd. Toch zal er een uitzondering voor kleine autofabrikanten worden gemaakt. Naar verluidt zullen vooral luxemerken als Ferrari en Lamborghini baat hebben bij deze uitzonderingsregel.
Europarlementariër Jan Huitema (VVD) is enthousiast over het aangekondigde verbod. Hij noemt het "goed nieuws voor de automobilist". Volgens hem zal op deze manier elektrisch rijden niet alleen meer zijn voor de elite. Hieraan voegt hij toe: "Emissievrije auto’s worden met deze deal goedkoper en er komt sneller een tweedehandsmarkt. Schoon rijden gaat betaalbaarder en toegankelijker worden voor iedereen."