De Tesla Model S vloog in de brand nadat de auto aan de onderzijde beschadig raakte. Dit gebeurde waarschijnlijk door een object dat niet op de weg hoorde. De accu werd in de bodem doorboord en vatte vlam. De drie zittenden bleven ongedeerd, en er waren geen andere auto's bij het incident betrokken, schrijft De Gelderlander.
De brandweer rukte uit, aanvankelijk met één bluswagen. Maar dit bleek niet voldoende om de brandende accu van de Tesla te blussen. Uiteindelijk was er versterking nodig van drie aanvullende brandweerkorpsen, schrijft Morris Township Volunteer Fire Company op Facebook. Dit was niet voor niets: de lithium-ion-batterij bleek telkens opnieuw vlam vatten. In totaal was er 45.000 liter water nodig om de Tesla te blussen.
Uiteindelijk was er niets meer van de auto over, laat de brandweer weten: 'Zonder de velgen had je nooit kunnen weten dat de hoop verkoolde resten ooit een voertuig was geweest.'
De Gelderlander schrijft dat elektrische auto's niet brandgevoeliger zijn dan auto's met een verbrandingsmotor. Maar als er brand uitbreekt, kan er een kettingreactie ontstaan in de lithium-ion-batterij. Hierdoor ontstaat er een penibele situatie, waarbij de brandende auto maar moeilijk te blussen is. Volgens De Gelderlander wordt een een elektrische auto soms tot een week in een container met water ondergedompeld om de brand volledig te blussen.
Opiniemaker Ab Flipse maakt zich zorgen na het lezen van het nieuwsbericht. Hij schrijft: 'Het is slechts een kwestie van tijd voordat de eerste elektrische auto in een parkeergarage in brand vliegt en alles in de as legt, inclusief eventuele woningen en/of winkels. De impact is groot als er een "wereldwijd" verbod komt op het parkeren van dit type auto's in afgesloten ruimtes.'
Bron afbeelding: Morris Township Volunteer Fire Company