Alleen de trein in als je een verplichte app hebt? Arriva legt het uit

Vorige maand mochten reizigers ’s nachts niet instappen in de Arriva-trein naar Schiphol. De reden: ze hadden geen verplichte app op hun telefoon, met frustratie tot gevolg. Wat is er aan de hand? NieuwRechts spreekt met Arriva over het voorval. Volgens Arriva is het niet de bedoeling om mensen buiten te sluiten, maar zijn de betaalsystemen nog onvoldoende ingericht voor de manier waarop zij hun treindienst willen regelen. Daarom heeft Arriva een tussenoplossing gevonden via een app. Dit is een nieuw betaalproces in Nederland: “Je kunt het vergelijken met vliegverkeer: je reserveert een plek in de trein en daar betaal je een prijs voor.”
Het was vorige maand even schrikken voor de treinreizigers op Utrecht Centraal. ’s Nachts arriveerde er een Arriva-trein vanuit Maastricht, op weg naar luchthaven Schiphol. Maar veel reizigers mochten niet instappen. De reden: ze hadden niet de verplichte glimble-app gedownload. De treinkaartjes waren alleen via deze app beschikbaar.