Basketballer begint anti-woke sportmerk: 'We moeten ons uitspreken'

De Amerikaanse basketballer Jonathan Isaac gaat zijn eigen sportmerk beginnen. Het merk heeft een bijzonder randje, want het is bedoeld als protest tegen de woke-cultuur.
Recent ontstond er veel ophef rondom de sportmerken Adidas en Nike. Adidas besloot namelijk een man te laten poseren in een badpak. Nike sloot een sponsordeal met transgenderactivist Dylan Mulvaney, die onder meer beha's ging promoten.
Nu wil de NBA-speler Jonathan Isaac hieraan tegenwicht bieden. In een Twitter-video kondigt hij zijn nieuwe sportmerk UNITUS aan.
"Sommige bedrijven hebben bewust de keuze gemaakt om christelijke en conservatieve waarden aan te vallen of te ondermijnen. Van mij mogen ze dat doen, hoezeer ik het ook oneens met hen ben. Maar ik denk dat er ook de vrijheid moet zijn om te creëren wat we willen creëren," vertelt hij.
UNITUS zal als doel hebben om conservatieve waarden juist te promoten, blijkt uit de aankondiging. Isaac wil deals sluiten met atleten van allerlei verschillende sporten om zo "een infrastructuur te creëren" voor nieuwe sneakers en kleding met een conservatieve boodschap. In augustus gaat zijn merk van start.
Volgens Isaac is het tijd om "op te staan voor waar je in gelooft", vertelt hij in de PragerU-documentaire Unwoke Inc. "Het wordt steeds donkerder en gekker," vertelt hij. "Het zal steeds belangrijker zijn om je uit te spreken."
In 2020 veroorzaakte Isaac nog veel reuring omdat hij als enige NBA-speler niet meedeed aan een Black Lives Matter-protestactie in de basketbalcompetitie. Isaac, die zelf Afro-Amerikaans is, zei zich niet te kunnen vinden in de boodschap van Black Lives Matter.
Retail brands have the freedom to go woke. We have the freedom to create an alternative. UNITUS launches August 2023. Stay tuned🙃 #WeAreUnitus pic.twitter.com/2TIfkVc6Zt
— Jonathan Isaac (@JJudahIsaac) June 2, 2023