Van 100 naar 130 of toch 300 kilometer per uur, zie daar The High Speed Rail (HSR)

Achtergronden 20 november 2023 5 minuten Lloyd-Leonard Opdam
Trein
ANP/Lloyd-Leonard Opdam

Is het mogelijk om kritisch te staan tegenover de Europese Unie en tegelijkertijd een sterke wens te koesteren voor een goed verbonden EU? Deze schijnbare paradox kan zeker worden overwonnen. Waar we op veel vlakken af moeten van de doorgeslagen regelgeving, wat ons brengt naar een federaal-socialistisch Europa. Lijkt, parallel aan het versterken van onze nationale soevereiniteit, het cultiveren van onderlinge verbondenheid ons te leiden naar de totstandkoming van een krachtige economische Europese Unie. Deze vrije Europese markt, gefaciliteerd door een goede infrastructuur zal ons leiden naar optimale welvaart en mondiale onafhankelijkheid. “Infrastructuur is de motor van de economie” aldus Europarlementariër Dorien Rookmaker. Precies de vrouw die in Brussel met haar eigen partij ‘Meer Directe Democratie’ heel Europa afreist om dit voor elkaar te krijgen met een Europees hogesnelheidstreinnetwerk. 

Dit ambitieuze plan is typerend voor een Angelsaksisch-Europese verbintenis, waarbij we een kortstondige afwijking maken van de bureaucratische Rijnlandscultuur die sinds de aanvang van de Unie door de Fransen en Duitsers dominant is. De perfecte manier volgens Rookmaker om Europa te verbinden zonder zich met interne zaken te bemoeien en meer macht te verleggen naar Brussel. “We mogen nu weleens een Europees gerecht opgediend krijgen dat we lusten. Iets wat praktisch is, voordeel biedt en vrijheid geeft. Dat is het netwerk van de The High Speed Rail!”

Een netwerk dat vooruitgang biedt
We kijken hier naar een vervoersmiddel dat bewust gekozen is. Het is veilig, kostenefficiënt, snel en voor de klimaatdrammers ook nog eens het meest milieubewuste middel voor de lange afstandsreizen. Het zal daarmee een gunstige bijdrage leveren aan de vier mobiliteitscomponenten van Fortuyn: woon-werkverkeer, beroepsmobiliteit, goederenvervoer en pleziermobiliteit. In tijden waar valse klimaatprofeten als Timmermans en Jetten het doel hebben vliegen onbetaalbaar te maken, is het van belang om als rechtse politici hier niet alleen tegenin te gaan, maar juist dingen te creëren om deze desastreuze plannen op te vangen. Zie daar: The High Speed Rail (HSR). 

Een infrastructuur die reeds gedeeltelijk is aangelegd in landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Desondanks ontbreken er nog cruciale schakels. Opmerkelijk genoeg, ondanks de schijnbare pro-Europese houding van Nederland, vormen wij de grootste uitdaging en het essentiële ontbrekende puzzelstuk voor Europa. Het streven naar reistijden van slechts 2,5 uur naar Berlijn of 4 uur naar Praag (300 km/h) belooft niet alleen een aantrekkelijk perspectief voor jongeren op betaalbaar reizen en het driedubbel plezier daarvan; verwachting, avontuur en herinnering. Maar zal tevens aanzienlijke economische voordelen met zich meebrengen. Sterker nog: indien wij als enige land blijven weerstaan, zullen we het Staphorst van de EU worden, aldus Rookmaker. “Chinese toeristen zullen Europa gaan verkennen met de HSR en ons dan overslaan mochten wij geen halte hebben.”

Dit plan biedt ook een strategie om de banden tussen wetenschappelijke instituties te versterken. Het faciliteert ontmoetingen tussen wetenschappers en verschaft studenten op een snellere en meer toegankelijke wijze de mogelijkheid om in aanraking te komen met hun Europese medestudenten op buitenlandse universiteiten. Op deze manier kunnen we onze krachten bundelen en innovaties bewerkstelligen waar andere mogendheden jaloers op zijn. De uitspraak van Frans schrijver Émile Zola: “Niets ontwikkelt intelligentie meer dan reizen” lijkt daarmee waar te zijn. Niet alleen geld, maar juist een reserve van kennis, ervaring en bekwaamheid zal ons als Europa mondiale onafhankelijkheid op medisch en technologisch gebied verschaffen.

Een verademing voor Nederland 
Dit voorstel belooft niet alleen voordelen voor ons als lidstaat van de Europese Unie, maar werpt tevens licht op de huidige uitdagingen in Nederland. Zodra er twee verbindingen zullen worden aangelegd tussen de Zuid-as en Hamburg, die eerst stopt in Groningen, en éen die naar Berlijn gaat en stopt in Arnhem, zal de reistijd van Groningen naar de Randstad van ruim 2,5 uur naar slechts 47 minuten afnemen. Maar ook zal de reis naar Arnhem van dik een uur naar 27 minuten gaan. Dit terwijl een autorit van Rotterdam naar de Zuid-as momenteel meer dan een uur in beslag neemt. Het creëert de mogelijkheid om werkzaamheden en studieactiviteiten in de Randstad te verrichten zonder daar daadwerkelijk te hoeven wonen. “The Greater Randstad” noemt Mahmoud Abdelrahman (Transport Planner & Traffic Engineer) het. Dit blijkt uiterst gunstig te zijn, aangezien de grootste tekorten aan personeel zich voordoen in de Randstad, met name in Alkmaar en de Zaanstreek (36% en 34%), terwijl Groningen behoort tot de provincies met aanzienlijk hogere werkloosheidscijfers (4,9 procent). Hoe mooi en breed de huidige infrastructuur ook is, de overbevolkte Randstad dreigt uiteindelijk vast te lopen. 

Eveneens constateren we dat zowel de Universiteit van Amsterdam als andere onderwijsinstellingen in de Randstad overmatig worden bevolkt door studenten, wat resulteert in selectieprocedures waarbij studenten worden uitgesloten van hun beoogde studierichtingen. Tot zover dus de vrijheid van onderwijs.  Met de bevordering van de toegankelijkheid zullen studenten in staat zijn om eenvoudiger te kiezen voor opleidingen aan de Universiteit van Groningen of Nijmegen, en bijgevolg hun academische aspiraties realiseren. Dit draagt niet alleen bij aan kansengelijkheid, maar schept tevens gunstige vooruitzichten voor de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Kortom, zal de implementatie van de snelletreinverbindingen de aantrekkelijkheid van het wonen in de regio aanzienlijk vergroten. Dit op haar beurt zal de evenwichtige verdeling van woonruimten in ons land bevorderen en een forse bijdrage leveren aan de afname van werkloosheid, alsmede het stimuleren van gelijke kansen voor jongeren. Het raakt de kern van de economie en samenleving. Dit alles terwijl de uitgaven gedekt kunnen worden door middel van EU-fondsen, zoals de 'Connecting Europe Facility', waarbij de resterende kosten gedragen zullen worden door degenen (veelal buitenlandse reizigers) die een kaartje aanschaffen. Daarnaast is het een ‘positive business case’ en wordt er dus winst gemaakt in plaats van dat er financiële middelen bij moeten, zoals bij de NS het geval is. Zo is gebleken dat een stad met meer dan 100.000 inwoners en een HSR-halte, gemiddeld 8 procent meer winst genereert sinds de totstandkoming van dat station.

Tijd om in te stappen 
Momenteel lijkt onze Europese samenwerking zich op ongepaste terreinen te bevinden, wat de frustratie voedt wanneer prominente figuren zoals Laurens Dassen en Frans Timmermans de nadruk leggen op Europese klimaatplannen, Europese LHBTQIA+-evenementen en Europese migratiebeleidskwesties, maar zelden aandacht schenken aan initiatieven die daadwerkelijk in het belang zijn van de Europese Unie en haar lidstaten. Het lijken partijen te zijn zonder een duidelijke visie voor een krachtige Europese Unie, waarbij 40 lobbyisten van de NS ook geen ondersteunende rol spelen. Het is duidelijk dat zij de Europese concurrentie niet omarmen en hun monopoliepositie in Nederland willen behouden. 

Blaas maar op het fluitje! Op weg naar de Europese Economische Gemeenschap voor Onafhankelijkheid (EEGO) als eindstation, waar momenteel slechts visie en moed de ontbrekende politieke spoorwegstukken zijn. Typerend voor de moralistische politiek van tegenwoordig.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Voormalig GL-raadslid krijgt maandelijkse boete vanwege klimaatstaking

Beluister onze podcast

Formatie-chaos: VVD, D66 en CDA verder… maar schuift JA21 alsnog aan?
Of beluister op:

Meerartikelen

islam
Nieuws

Oostenrijk stemt in met hoofddoekverbod op scholen voor jonge leerlingen

Het Oostenrijkse parlement heeft ingestemd met een gedeeltelijk verbod op het dragen van islamitische hoofdbedekking op scholen. Meisjes tot 14 jaar mogen voortaan geen hoofddoek, boerka of vergelijkbare bedekking dragen die volgens de wet onder ‘isl

boeren
Nieuws

FDF stuurt deurwaarder langs bij Brabantse politici vanwege stikstofplannen

Boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) heeft donderdag een deurwaarder langs gestuurd bij een groot aantal Brabantse politici. Zij ontvingen een aangetekende brief waarin de organisatie waarschuwt dat bestuurders zich “medeplichtig maken aan e

azc
Nieuws

Asielzoeker uit azc Baexem en Middelburg voor de rechter wegens reeks aanrandingen en drugsbezit

Voor de rechtbank in Middelburg is donderdag een man verschenen die eerder verbleef in het azc in Baexem en later in Middelburg. Hij wordt verdacht van meerdere aanrandingen, een mishandeling, wapenbezit en het bezit van grote hoeveelheden harddrugs.

Wilders
Nieuws

Meerderheid Tweede Kamer stemt tegen motie Wilders om intrekken spreidingswet

De motie van PVV-leider Geert Wilders om de spreidingswet (de asielopvang-dwangwet) in te treken is door een meerderheid in de Tweede Kamer verworpen. De motie van Wilders werd gesteund door JA21, FVD, SGP en de BBB. MOTIE WILDERS INTREKKEN SPREIDIN

Trump
Nieuws

Trump-regering zet hardere deportatielijn in met opmerkelijke 'Polar Express'-parodie

Het Witte Huis heeft opnieuw de toon aangescherpt in zijn campagne om illegale migranten aan te zetten tot vrijwillige terugkeer. Op het officiële X-account verscheen deze week een parodie op de bekende kerstfilm The Polar Express. De post veroorzaak

Jan Roos
Nieuws

Jan Roos start exclusieve columnreeks bij NieuwRechts

Vanaf 2026 gaat Jan Roos tweemaal per maand exclusieve columns schrijven voor NieuwRechts. Op 20 december verschijnt al een speciale inleidende column, waarmee hij zijn nieuwe samenwerking aftrapt. Roos staat bekend om zijn scherpe toon en zijn uitge

migranten
Nieuws

Afghaanse migrant zegt 158 keer zijn leeftijd niet te weten, maar krijgt toch asiel

Een Afghaanse migrant krijgt toch verblijfsrecht in Groot-Brittannië, ondanks grote onduidelijkheid over zijn leeftijd. Tijdens gesprekken over zijn achtergrond antwoordde hij maar liefst 158 keer 'Ik weet het niet' wanneer hem naar zijn leeftijd wer

kind met smartphone
Nieuws

Australië voert sociale mediaverbod in voor kinderen: premier waarschuwt voor boetes

Australië heeft gisteren een verbod in op socialmedia-accounts voor jongeren onder de zestien jaar ingevoerd. Bedrijven die geen goede leeftijdscontrole uitvoeren, lopen grote financiële risico’s. Als minderjarigen toch een account kunnen openen of b

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Meloni
Nieuws

Italië wil limiet voor contante betalingen opnieuw verhogen 

De Italiaanse regering wil de grens voor contante betalingen opnieuw verhogen. Nu ligt het maximum op 5.000 euro, een limiet die premier Giorgia Meloni vlak na haar aantreden zelf invoerde. Maar met een nieuw voorstel van Fratelli d’Italia, gesteund

Politie
Onderzoek

Duitsland ziet forse toename in geweld migrantenjongeren

Duitsland kijkt al jaren met groeiende zorg naar het geweld op scholen en in buurten. Een nieuw onderzoek van het Landeskriminalamt Noordrijn-Westfalen en de Universiteit van Keulen geeft nu harde cijfers aan dat gevoel, meldt de krant Bild. De concl

Babis
Nieuws

Tsjechië krijgt eurokritische regering met uitgesproken premier

In Tsjechië heeft een nieuwe rechtse regering. Dit gebeurt onder leiding van Andrej Babiš, de miljardair die het land al twee keer eerder leidde, die terug is als premier. Tijdens een ceremonie op het Praagse kasteel benoemde president Petr Pavel hem

Bereid je voor op een noodsituatie
Nieuws

Stapel teruggestuurde noodfolders groeit: sterk wantrouwen tegen overheid

De overheid stuurde onlangs 8,5 miljoen exemplaren van de folder 'Bereid je voor op een noodsituatie' naar Nederlandse huishoudens. De brochure moet burgers uitleg geven over hoe zij zich kunnen voorbereiden op verstoringen, zoals digitale aanvallen

Schoof Orbán Rutte
Nieuws

Hongarije haalt cruciaal bedrijf weg uit Nederland om EU-druk te ontwijken

De onderneming die de TurkStream-pijpleiding beheert, verhuist van Nederland naar Hongarije. Dat kondigde de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel Péter Szijjártó dinsdag aan tijdens een bezoek aan Moskou. Volgens Boedapest

Hegseth
Nieuws

Gerechtshof geeft groen licht voor transgenderverbod in Amerikaanse krijgsmacht

Een federale beroepsrechter heeft het besluit van minister van Oorlog Pete Hegseth bekrachtigd om personen met een transgender-identiteit uit te sluiten van militaire dienst. De uitspraak betekent dat het beleid van de regering-Trump weer volledig ge

Yesilgoz
Nieuws

VVD stemt tegen behoud hypotheekrenteaftrek ondanks eerdere steun

De Tweede Kamer verwierp deze week een FVD-motie om de hypotheekrenteaftrek (HRA) te behouden. Normaliter zou de motie een meerderheid hebben behaald, maar dit sneuvelde door een opvallende tegenstem van de VVD. De VVD, jarenlang de felste verdediger

Van Campen De Vos
Nieuws

Kamervoorzitter fluit De Vos terug die grafiek wil tonen aan VVD-minister

In de Tweede Kamer ontstond dinsdag een opvallend moment toen Lidewij de Vos (FVD) Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) wilde confronteren met een grafiek over de tegenvallende opbrengst van Nederlandse windparken op zee. Het ging om cijfers die volg

Bontenbal
Nieuws

Bontenbal noemt Woo-wet 'doorn in het oog' tijdens debat

CDA-leider Henri Bontenbal uitte stevige kritiek op de Wet open overheid (Woo). Dat deed hij tijdens een debat in de Tweede Kamer over het eindverslag van informateur Buma. De Woo is de wet die bedoeld is om de overheid transparanter te maken door do

toilet azc nijmegen
Nieuws

Ruzie over vieze wc in azc Nijmegen eindigt in bedreigingen en steekincident

In het asielzoekerscentrum (azc) in Nijmegen is begin september een ruzie over een niet schoongemaakte wc uitgelopen op ernstige bedreigingen en een steekincident. Wat begon als een simpele huishoudelijke taak, mondde uit in een conflict waarbij een

Podcast
Rechts voor z'n Raap

Formatie-chaos: VVD, D66 en CDA verder… maar schuift JA21 alsnog aan?

Deze week barst het van de prangende actualiteiten in de nieuwe aflevering van de NieuwRechts-podcast. Een voormalig GroenLinks-raadslid weigert nog langer te werken en krijgt nu elke maand €500 gekort omdat ze in ‘klimaatstaking’ is gegaan. Ondertus

dieren
Nieuws

Tilburgse hondenvereniging moet plaatsmaken voor komst nieuw azc

De hondensportvereniging Idéfix in Tilburg moet opnieuw op zoek naar een locatie doordat op het huidige terrein een asielzoekerscentrum wordt gepland. De aankondiging kwam onverwacht en zorgt voor grote onrust binnen de club, die pas drie jaar gelede