Van 100 naar 130 of toch 300 kilometer per uur, zie daar The High Speed Rail (HSR)

Achtergronden 20 november 2023 5 minuten Lloyd-Leonard Opdam
Trein
ANP/Lloyd-Leonard Opdam

Is het mogelijk om kritisch te staan tegenover de Europese Unie en tegelijkertijd een sterke wens te koesteren voor een goed verbonden EU? Deze schijnbare paradox kan zeker worden overwonnen. Waar we op veel vlakken af moeten van de doorgeslagen regelgeving, wat ons brengt naar een federaal-socialistisch Europa. Lijkt, parallel aan het versterken van onze nationale soevereiniteit, het cultiveren van onderlinge verbondenheid ons te leiden naar de totstandkoming van een krachtige economische Europese Unie. Deze vrije Europese markt, gefaciliteerd door een goede infrastructuur zal ons leiden naar optimale welvaart en mondiale onafhankelijkheid. “Infrastructuur is de motor van de economie” aldus Europarlementariër Dorien Rookmaker. Precies de vrouw die in Brussel met haar eigen partij ‘Meer Directe Democratie’ heel Europa afreist om dit voor elkaar te krijgen met een Europees hogesnelheidstreinnetwerk. 

Dit ambitieuze plan is typerend voor een Angelsaksisch-Europese verbintenis, waarbij we een kortstondige afwijking maken van de bureaucratische Rijnlandscultuur die sinds de aanvang van de Unie door de Fransen en Duitsers dominant is. De perfecte manier volgens Rookmaker om Europa te verbinden zonder zich met interne zaken te bemoeien en meer macht te verleggen naar Brussel. “We mogen nu weleens een Europees gerecht opgediend krijgen dat we lusten. Iets wat praktisch is, voordeel biedt en vrijheid geeft. Dat is het netwerk van de The High Speed Rail!”

Een netwerk dat vooruitgang biedt
We kijken hier naar een vervoersmiddel dat bewust gekozen is. Het is veilig, kostenefficiënt, snel en voor de klimaatdrammers ook nog eens het meest milieubewuste middel voor de lange afstandsreizen. Het zal daarmee een gunstige bijdrage leveren aan de vier mobiliteitscomponenten van Fortuyn: woon-werkverkeer, beroepsmobiliteit, goederenvervoer en pleziermobiliteit. In tijden waar valse klimaatprofeten als Timmermans en Jetten het doel hebben vliegen onbetaalbaar te maken, is het van belang om als rechtse politici hier niet alleen tegenin te gaan, maar juist dingen te creëren om deze desastreuze plannen op te vangen. Zie daar: The High Speed Rail (HSR). 

Een infrastructuur die reeds gedeeltelijk is aangelegd in landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Desondanks ontbreken er nog cruciale schakels. Opmerkelijk genoeg, ondanks de schijnbare pro-Europese houding van Nederland, vormen wij de grootste uitdaging en het essentiële ontbrekende puzzelstuk voor Europa. Het streven naar reistijden van slechts 2,5 uur naar Berlijn of 4 uur naar Praag (300 km/h) belooft niet alleen een aantrekkelijk perspectief voor jongeren op betaalbaar reizen en het driedubbel plezier daarvan; verwachting, avontuur en herinnering. Maar zal tevens aanzienlijke economische voordelen met zich meebrengen. Sterker nog: indien wij als enige land blijven weerstaan, zullen we het Staphorst van de EU worden, aldus Rookmaker. “Chinese toeristen zullen Europa gaan verkennen met de HSR en ons dan overslaan mochten wij geen halte hebben.”

Dit plan biedt ook een strategie om de banden tussen wetenschappelijke instituties te versterken. Het faciliteert ontmoetingen tussen wetenschappers en verschaft studenten op een snellere en meer toegankelijke wijze de mogelijkheid om in aanraking te komen met hun Europese medestudenten op buitenlandse universiteiten. Op deze manier kunnen we onze krachten bundelen en innovaties bewerkstelligen waar andere mogendheden jaloers op zijn. De uitspraak van Frans schrijver Émile Zola: “Niets ontwikkelt intelligentie meer dan reizen” lijkt daarmee waar te zijn. Niet alleen geld, maar juist een reserve van kennis, ervaring en bekwaamheid zal ons als Europa mondiale onafhankelijkheid op medisch en technologisch gebied verschaffen.

Een verademing voor Nederland 
Dit voorstel belooft niet alleen voordelen voor ons als lidstaat van de Europese Unie, maar werpt tevens licht op de huidige uitdagingen in Nederland. Zodra er twee verbindingen zullen worden aangelegd tussen de Zuid-as en Hamburg, die eerst stopt in Groningen, en éen die naar Berlijn gaat en stopt in Arnhem, zal de reistijd van Groningen naar de Randstad van ruim 2,5 uur naar slechts 47 minuten afnemen. Maar ook zal de reis naar Arnhem van dik een uur naar 27 minuten gaan. Dit terwijl een autorit van Rotterdam naar de Zuid-as momenteel meer dan een uur in beslag neemt. Het creëert de mogelijkheid om werkzaamheden en studieactiviteiten in de Randstad te verrichten zonder daar daadwerkelijk te hoeven wonen. “The Greater Randstad” noemt Mahmoud Abdelrahman (Transport Planner & Traffic Engineer) het. Dit blijkt uiterst gunstig te zijn, aangezien de grootste tekorten aan personeel zich voordoen in de Randstad, met name in Alkmaar en de Zaanstreek (36% en 34%), terwijl Groningen behoort tot de provincies met aanzienlijk hogere werkloosheidscijfers (4,9 procent). Hoe mooi en breed de huidige infrastructuur ook is, de overbevolkte Randstad dreigt uiteindelijk vast te lopen. 

Eveneens constateren we dat zowel de Universiteit van Amsterdam als andere onderwijsinstellingen in de Randstad overmatig worden bevolkt door studenten, wat resulteert in selectieprocedures waarbij studenten worden uitgesloten van hun beoogde studierichtingen. Tot zover dus de vrijheid van onderwijs.  Met de bevordering van de toegankelijkheid zullen studenten in staat zijn om eenvoudiger te kiezen voor opleidingen aan de Universiteit van Groningen of Nijmegen, en bijgevolg hun academische aspiraties realiseren. Dit draagt niet alleen bij aan kansengelijkheid, maar schept tevens gunstige vooruitzichten voor de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Kortom, zal de implementatie van de snelletreinverbindingen de aantrekkelijkheid van het wonen in de regio aanzienlijk vergroten. Dit op haar beurt zal de evenwichtige verdeling van woonruimten in ons land bevorderen en een forse bijdrage leveren aan de afname van werkloosheid, alsmede het stimuleren van gelijke kansen voor jongeren. Het raakt de kern van de economie en samenleving. Dit alles terwijl de uitgaven gedekt kunnen worden door middel van EU-fondsen, zoals de 'Connecting Europe Facility', waarbij de resterende kosten gedragen zullen worden door degenen (veelal buitenlandse reizigers) die een kaartje aanschaffen. Daarnaast is het een ‘positive business case’ en wordt er dus winst gemaakt in plaats van dat er financiële middelen bij moeten, zoals bij de NS het geval is. Zo is gebleken dat een stad met meer dan 100.000 inwoners en een HSR-halte, gemiddeld 8 procent meer winst genereert sinds de totstandkoming van dat station.

Tijd om in te stappen 
Momenteel lijkt onze Europese samenwerking zich op ongepaste terreinen te bevinden, wat de frustratie voedt wanneer prominente figuren zoals Laurens Dassen en Frans Timmermans de nadruk leggen op Europese klimaatplannen, Europese LHBTQIA+-evenementen en Europese migratiebeleidskwesties, maar zelden aandacht schenken aan initiatieven die daadwerkelijk in het belang zijn van de Europese Unie en haar lidstaten. Het lijken partijen te zijn zonder een duidelijke visie voor een krachtige Europese Unie, waarbij 40 lobbyisten van de NS ook geen ondersteunende rol spelen. Het is duidelijk dat zij de Europese concurrentie niet omarmen en hun monopoliepositie in Nederland willen behouden. 

Blaas maar op het fluitje! Op weg naar de Europese Economische Gemeenschap voor Onafhankelijkheid (EEGO) als eindstation, waar momenteel slechts visie en moed de ontbrekende politieke spoorwegstukken zijn. Typerend voor de moralistische politiek van tegenwoordig.

Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

PVV-Europarlementariër: ‘We moeten stoppen met doen alsof massamigratie wenselijk is’

Beluister onze podcast

Gaan Nederlanders de strijd om Zwarte Piet toch wél winnen?
Of beluister op:

Meerartikelen

Nigeria
Nieuws

Jihadisten doden acht christenen bij nieuwe aanval in Nigeria

In de Nigeriaanse staat Borno zijn opnieuw christenen gedood bij een aanval van jihadisten. Strijders van Islamitische Staat in West-Afrika (ISWAP) overvielen maandagavond een militaire buitenpost bij het plaatsje Mayenti, niet ver van de stad Bama.

Minaj
Nieuws

Nicki Minaj spreekt over christenvervolging in Nigeria: 'Het geloof wordt aangevallen'

De Amerikaanse rapper Nicki Minaj heeft dinsdag een opvallend betoog gehouden bij de Verenigde Naties in New York. Ze sprak daar op uitnodiging van de Amerikaanse ambassadeur Mike Waltz over geweld tegen christenen in Nigeria. Minaj riep op tot polit

Leyen
Nieuws

Nederland zoekt nieuwe bondgenoten in strijd tegen EU-megabegroting

Nederland staat niet langer alleen in het verzet tegen de enorme begrotingsplannen van de Europese Commissie. Brussel wil een meerjarenbudget van 2.000 miljard euro, een sprong die zelfs binnen de eigen hoofdsteden tot felle kritiek leidt. Maandag kw

Sinterklaasjournaal
Nieuws

Sinterklaasjournaal roept noodtoestand uit en vraagt kinderen noodpakketten te kopen

In Het Sinterklaasjournaal van de NTR is de noodtoestand uitgeroepen door ‘Hoofdpiet’, omdat de pakjes voor 5 december zouden zijn verdwenen. De paniek in het kinderprogramma komt op een moment waarop critici al waarschuwden voor de eerdere ‘oorlogsp

Islam
Onderzoek

Franse moslimjongeren kiezen strenger geloofspad dan hun ouders, onthult onderzoek

In Frankrijk voltrekt zich een stille, maar ingrijpende verschuiving onder jonge moslims. Een nieuw onderzoek van IFOP, uitgevoerd tussen 1989 en 2025, laat zien dat streng religieuze normen juist onder jongeren sterk groeien. De jongste generatie ki

Mahmood
Nieuws

Haagse DENK-fractie wil belastinggeld naar Gaza sturen

DENK wil dat de gemeente Den Haag geld stuurt naar de wederopbouw van Gaza. Maar wanneer raadslid Adeel Mahmood wordt gevraagd wat dit oplevert voor de stad zelf, blijft een helder antwoord uit. Uiteindelijk werd de motie verworpen met één stem versc

Smeets
Achtergronden

Sidney Smeets volgt jonge escorts op sociale media

Advocaat en voormalig D66-Kamerlid Sidney Smeets volgt op X (voorheen Twitter) Japanse escortaccounts, in de leeftijd van 18 tot 21 jaar. Ook volgt hij seksaccounts. Dit komt boven op de ophef van vorig jaar, toen bleek dat Smeets accounts van jonge

Orban
Nieuws

Orbán: 'Oorlogsmaffia' vraagt om meer geld voor Oekraïne

De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft opnieuw forse kritiek geuit op Ursula von der Leyen. Volgens hem vraagt de voorzitter van de Europese Commissie om extra financiële steun voor Oekraïne, terwijl er volgens hem sprake is van ernstig wanbeheer va

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

Sinterklaas
Rechts voor z'n Raap

Gaan Nederlanders de strijd om Zwarte Piet toch wél winnen?

In een nieuwe aflevering van Rechts voor z'n Raap, de podcast van NieuwRechts.nl, bespreken redacteuren Bart en Daniel het nieuws van de week. Hoe Kick-Out Zwarte Piet (KOZP) gefopt werden door een stel nuchtere Zeeuwen, hoe Nederland steeds meer een

Bosma
Nieuws

Bosma over zijn terugkeer als Kamerlid: 'Nu weer beetje afgeven op de NPO tijdens commissiedebatten'

Vertrekkend voorzitter van de Tweede Kamer Martin Bosma noemt het een "enorme teleurstelling" dat hij de komende kabinetsperiode niet meer de Kamervoorzitter is. "Ik was graag doorgegaan", zei hij in een reactie tegen het ANP. Hij won de eerste twee

COA
Nieuws

COA tikt al 2 miljoen euro af aan dwangsommen: Ter Apel opnieuw te vol

De dwangsommen voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) lopen snel op. Sinds september heeft de organisatie al 2 miljoen euro moeten betalen aan de gemeente Westerwolde. De aanleiding is steeds dezelfde overtreding: het aanmeldcentrum in Te

Zwarte Piet
Onderzoek

Meerderheid Nederlanders blijft trouw aan Zwarte Piet, grote kloof met Amsterdam zichtbaar

De meeste Nederlanders geven nog altijd de voorkeur aan de traditionele Zwarte Piet. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel. Ondanks jaren van discussie, campagnes en protesten blijft de klassieke piet het popula

Van Campen
Nieuws

Martin Bosma Kamervoorzitter af: VVD'er Van Campen nieuwe voorzitter Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft VVD’er Thom van Campen gekozen tot nieuwe Kamervoorzitter. Hij volgt PVV’er Martin Bosma op. Met zijn 35 jaar is Van Campen de jongste politicus ooit die de voorzittershamer krijgt. De stemming verliep in drie rondes. Voor het v

de Wallen
Nieuws

Volt Amsterdam zet raamexploitant Wallen op kieslijst

Volt Amsterdam presenteert een opvallende kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. De veertig jaar oude raamexploitant Pim van Burk staat op de tweede plek van de conceptlijst. Hij bezit 28 ramen op de Wallen en nam deze zomer ook het th

Derksen
Nieuws

Johan Derksen pakt linkse tafelgast aan: "Neem dan zelf een asielgezin in huis!"

De eerste keer van Francis van Broekhuizen aan tafel bij Vandaag Inside liep meteen hoog op. De operazangeres wilde van Johan Derksen weten waarom “links altijd de schuld krijgt” terwijl Nederland al jaren door rechtse kabinetten wordt geleid. Het le

asielzoekers Ter Apel
Nieuws

Nederland krijgt in 1 week evenveel asielaanvragen als Denemarken in 8 maanden

De rijksoverheid meldt dat de asielinstroom vorige week ongeveer duizend mensen bedroeg. Dat is vrijwel gelijk aan de 1096 aanvragen dat Denemarken in de eerste acht maanden, van dit jaar registreerde, aldus Refugees Welcome. Ook het aantal toegekend

azc
Nieuws

Terneuzen stopt voorlopig azc-plannen: COA krijgt geen vergunning voor opvanglocatie

Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) krijgt voorlopig geen vergunning voor een asielzoekerscentrum in het Neckermanngebouw in Terneuzen. De gemeenteraad stemde donderdagavond in meerderheid voor het beëindigen van de plannen. Daarmee komt he

Snowden
Achtergronden

Edward Snowden waarschuwt voor Chinese massasurveillance die ook in het Westen opduikt

De waarschuwing van de voormalige NSA-klokkenluider Edward Snowden staat opnieuw in de aandacht. Dit keer gaat het niet om Amerikaanse spionageprogramma’s, maar om een waarschuwingssignaal over China. Volgens hem werkt Peking aan een digitale control

Appelbomen
Nieuws

Universiteit wil 22.000 appelbomen kappen voor groot zonnepark

In Duitsland woedt een fel debat over een plan van de Leibniz Universität Hannover. De universiteit wil bij Sarstedt-Ruthe een enorm zonnepanelenveld bouwen. Op die plek staan nu nog 22.000 appelbomen. De bomen zouden allemaal moeten verdwijnen om ru

Van Weel
Nieuws

Kabinet steunt EU-koers voor strengere online leeftijdscontrole

Het kabinet schaart zich achter nieuwe Europese richtlijnen voor online leeftijdsverificatie. De maatregelen moeten kinderen beter beschermen op internet. Dat staat in een nieuw fiche dat het demissionaire kabinet heeft gepubliceerd. Een wetsvoorstel