Van 100 naar 130 of toch 300 kilometer per uur, zie daar The High Speed Rail (HSR)

Achtergronden 20 november 2023 5 minuten Lloyd-Leonard Opdam
Trein
ANP/Lloyd-Leonard Opdam

Is het mogelijk om kritisch te staan tegenover de Europese Unie en tegelijkertijd een sterke wens te koesteren voor een goed verbonden EU? Deze schijnbare paradox kan zeker worden overwonnen. Waar we op veel vlakken af moeten van de doorgeslagen regelgeving, wat ons brengt naar een federaal-socialistisch Europa. Lijkt, parallel aan het versterken van onze nationale soevereiniteit, het cultiveren van onderlinge verbondenheid ons te leiden naar de totstandkoming van een krachtige economische Europese Unie. Deze vrije Europese markt, gefaciliteerd door een goede infrastructuur zal ons leiden naar optimale welvaart en mondiale onafhankelijkheid. “Infrastructuur is de motor van de economie” aldus Europarlementariër Dorien Rookmaker. Precies de vrouw die in Brussel met haar eigen partij ‘Meer Directe Democratie’ heel Europa afreist om dit voor elkaar te krijgen met een Europees hogesnelheidstreinnetwerk. 

Dit ambitieuze plan is typerend voor een Angelsaksisch-Europese verbintenis, waarbij we een kortstondige afwijking maken van de bureaucratische Rijnlandscultuur die sinds de aanvang van de Unie door de Fransen en Duitsers dominant is. De perfecte manier volgens Rookmaker om Europa te verbinden zonder zich met interne zaken te bemoeien en meer macht te verleggen naar Brussel. “We mogen nu weleens een Europees gerecht opgediend krijgen dat we lusten. Iets wat praktisch is, voordeel biedt en vrijheid geeft. Dat is het netwerk van de The High Speed Rail!”

Een netwerk dat vooruitgang biedt
We kijken hier naar een vervoersmiddel dat bewust gekozen is. Het is veilig, kostenefficiënt, snel en voor de klimaatdrammers ook nog eens het meest milieubewuste middel voor de lange afstandsreizen. Het zal daarmee een gunstige bijdrage leveren aan de vier mobiliteitscomponenten van Fortuyn: woon-werkverkeer, beroepsmobiliteit, goederenvervoer en pleziermobiliteit. In tijden waar valse klimaatprofeten als Timmermans en Jetten het doel hebben vliegen onbetaalbaar te maken, is het van belang om als rechtse politici hier niet alleen tegenin te gaan, maar juist dingen te creëren om deze desastreuze plannen op te vangen. Zie daar: The High Speed Rail (HSR). 

Een infrastructuur die reeds gedeeltelijk is aangelegd in landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Desondanks ontbreken er nog cruciale schakels. Opmerkelijk genoeg, ondanks de schijnbare pro-Europese houding van Nederland, vormen wij de grootste uitdaging en het essentiële ontbrekende puzzelstuk voor Europa. Het streven naar reistijden van slechts 2,5 uur naar Berlijn of 4 uur naar Praag (300 km/h) belooft niet alleen een aantrekkelijk perspectief voor jongeren op betaalbaar reizen en het driedubbel plezier daarvan; verwachting, avontuur en herinnering. Maar zal tevens aanzienlijke economische voordelen met zich meebrengen. Sterker nog: indien wij als enige land blijven weerstaan, zullen we het Staphorst van de EU worden, aldus Rookmaker. “Chinese toeristen zullen Europa gaan verkennen met de HSR en ons dan overslaan mochten wij geen halte hebben.”

Dit plan biedt ook een strategie om de banden tussen wetenschappelijke instituties te versterken. Het faciliteert ontmoetingen tussen wetenschappers en verschaft studenten op een snellere en meer toegankelijke wijze de mogelijkheid om in aanraking te komen met hun Europese medestudenten op buitenlandse universiteiten. Op deze manier kunnen we onze krachten bundelen en innovaties bewerkstelligen waar andere mogendheden jaloers op zijn. De uitspraak van Frans schrijver Émile Zola: “Niets ontwikkelt intelligentie meer dan reizen” lijkt daarmee waar te zijn. Niet alleen geld, maar juist een reserve van kennis, ervaring en bekwaamheid zal ons als Europa mondiale onafhankelijkheid op medisch en technologisch gebied verschaffen.

Een verademing voor Nederland 
Dit voorstel belooft niet alleen voordelen voor ons als lidstaat van de Europese Unie, maar werpt tevens licht op de huidige uitdagingen in Nederland. Zodra er twee verbindingen zullen worden aangelegd tussen de Zuid-as en Hamburg, die eerst stopt in Groningen, en éen die naar Berlijn gaat en stopt in Arnhem, zal de reistijd van Groningen naar de Randstad van ruim 2,5 uur naar slechts 47 minuten afnemen. Maar ook zal de reis naar Arnhem van dik een uur naar 27 minuten gaan. Dit terwijl een autorit van Rotterdam naar de Zuid-as momenteel meer dan een uur in beslag neemt. Het creëert de mogelijkheid om werkzaamheden en studieactiviteiten in de Randstad te verrichten zonder daar daadwerkelijk te hoeven wonen. “The Greater Randstad” noemt Mahmoud Abdelrahman (Transport Planner & Traffic Engineer) het. Dit blijkt uiterst gunstig te zijn, aangezien de grootste tekorten aan personeel zich voordoen in de Randstad, met name in Alkmaar en de Zaanstreek (36% en 34%), terwijl Groningen behoort tot de provincies met aanzienlijk hogere werkloosheidscijfers (4,9 procent). Hoe mooi en breed de huidige infrastructuur ook is, de overbevolkte Randstad dreigt uiteindelijk vast te lopen. 

Eveneens constateren we dat zowel de Universiteit van Amsterdam als andere onderwijsinstellingen in de Randstad overmatig worden bevolkt door studenten, wat resulteert in selectieprocedures waarbij studenten worden uitgesloten van hun beoogde studierichtingen. Tot zover dus de vrijheid van onderwijs.  Met de bevordering van de toegankelijkheid zullen studenten in staat zijn om eenvoudiger te kiezen voor opleidingen aan de Universiteit van Groningen of Nijmegen, en bijgevolg hun academische aspiraties realiseren. Dit draagt niet alleen bij aan kansengelijkheid, maar schept tevens gunstige vooruitzichten voor de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Kortom, zal de implementatie van de snelletreinverbindingen de aantrekkelijkheid van het wonen in de regio aanzienlijk vergroten. Dit op haar beurt zal de evenwichtige verdeling van woonruimten in ons land bevorderen en een forse bijdrage leveren aan de afname van werkloosheid, alsmede het stimuleren van gelijke kansen voor jongeren. Het raakt de kern van de economie en samenleving. Dit alles terwijl de uitgaven gedekt kunnen worden door middel van EU-fondsen, zoals de 'Connecting Europe Facility', waarbij de resterende kosten gedragen zullen worden door degenen (veelal buitenlandse reizigers) die een kaartje aanschaffen. Daarnaast is het een ‘positive business case’ en wordt er dus winst gemaakt in plaats van dat er financiële middelen bij moeten, zoals bij de NS het geval is. Zo is gebleken dat een stad met meer dan 100.000 inwoners en een HSR-halte, gemiddeld 8 procent meer winst genereert sinds de totstandkoming van dat station.

Tijd om in te stappen 
Momenteel lijkt onze Europese samenwerking zich op ongepaste terreinen te bevinden, wat de frustratie voedt wanneer prominente figuren zoals Laurens Dassen en Frans Timmermans de nadruk leggen op Europese klimaatplannen, Europese LHBTQIA+-evenementen en Europese migratiebeleidskwesties, maar zelden aandacht schenken aan initiatieven die daadwerkelijk in het belang zijn van de Europese Unie en haar lidstaten. Het lijken partijen te zijn zonder een duidelijke visie voor een krachtige Europese Unie, waarbij 40 lobbyisten van de NS ook geen ondersteunende rol spelen. Het is duidelijk dat zij de Europese concurrentie niet omarmen en hun monopoliepositie in Nederland willen behouden. 

Blaas maar op het fluitje! Op weg naar de Europese Economische Gemeenschap voor Onafhankelijkheid (EEGO) als eindstation, waar momenteel slechts visie en moed de ontbrekende politieke spoorwegstukken zijn. Typerend voor de moralistische politiek van tegenwoordig.

Tijdens een inspreekavond in Lisse over de mogelijke komst van een azc grijpt de mobiele eenheid in. Blijf via NieuwRechts.nl op de hoogte van het laatste nieuws voor rechts en conservatief denkend Nederland! Start je gratis maand nu via https://nieuwrechts.nl/landing

Waarom liep het uit de hand in Lisse?

Beluister onze podcast

Gaan Nederlanders de strijd om Zwarte Piet toch wél winnen?
Of beluister op:

Meerartikelen

Wilders
Nieuws

Wilders wordt tweede ondervoorzitter van de Tweede Kamer

Geert Wilders is benoemd tot tweede ondervoorzitter van de Tweede Kamer. De PVV-leider schuift daarmee door naar een prominente positie binnen het Presidium, kort nadat zijn partijgenoot Martin Bosma het voorzitterschap verloor. De benoeming volgt op

Coenradie
Nieuws

JA21 verwijdert duizenden haatberichten tijdens campagne: Coenradie spreekt van “trollenleger” uit PVV-hoek

JA21 heeft tijdens de afgelopen verkiezingscampagne duizenden haatberichten moeten verwijderen die volgens Kamerlid Ingrid Coenradie afkomstig waren uit de “PVV-hoek”. Dat zei de voormalige PVV-staatssecretaris in het tv-programma Pauw & De Wit. Volg

Klimaat
Nieuws

VN wil klimaatbeleid vervrouwelijken: genderagenda moet prominent plek krijgen

UN Women dringt er bij wereldleiders op aan om klimaatbeleid en gendergelijkheid nadrukkelijk met elkaar te verbinden. Tijdens COP30 in Brazilië pleiten de Verenigde Naties voor een vernieuwd Gender Action Plan (GAP) dat vrouwen en meisjes beter moet

Latten
Achtergronden

Jan Latten: “Shariadebat in Nederland is kwestie van tijd”

Het Franse onderzoek naar religieuze verharding onder jonge moslims leidt ook in Nederland tot sterke reacties. Emeritus hoogleraar en voormalig CBS-hoofddemograaf Jan Latten zegt dat de ontwikkeling in Frankrijk nauw aansluit bij trends die hij in N

Duk
Achtergronden

Wierd Duk: “KOZP heeft geleid tot méér polarisatie”

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) stopt ermee, maar volgens opiniemaker Wierd Duk is de campagne allerminst afgerond. In Nieuws van de Dag noemt hij het besluit van Jerry Afriyie opmerkelijk. De actiegroep zegt dat haar doelen zijn bereikt, maar volgens Du

EU
Achtergronden

Brussel presenteert nieuw digitaal pakket: dit is wat u moet weten

De Europese Commissie heeft een omvangrijk digitaal hervormingspakket gepresenteerd dat het bedrijfsleven meer ruimte moet geven, administratieve lasten moet verlagen en de Europese digitale markt moet moderniseren. Het pakket, dat door Brussel wordt

Gasketel
Nieuws

Meer dan helft van Nederlandse huishoudens houdt verwarming uit door hoge energielasten

Een meerderheid van de Nederlandse huishoudens zet deze winter de verwarming niet of nauwelijks aan. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Stichting Consumer Justice (CJF). Volgens de stichting laat 56 procent van de Nederlanders het huis bewust koud

Jihadist
Nieuws

Kabinet trekt Nederlands paspoort in van beruchte Syriëganger

Het Nederlandse paspoort van een beruchte jihadist is deze week ingetrokken. Dit meldt journalist Bob van Keulen op sociale media. De in Marokko geboren man, Khalid Boulahdida, staat sinds 2016 op de nationale sanctielijst terrorisme, nadat hij naar

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

DPG RTL
Nieuws

Grote mediabedrijven schrijven brandbrief over macht van sociale media

De grootste mediabedrijven van Nederland hebben informateur Sybrand Buma een gezamenlijke brief gestuurd over de invloed van internationale techbedrijven op de informatievoorziening. De brief is een initiatief van de Stichting Democratie en Media en

Spanje
Nieuws

Rijke Nederlanders wijken uit naar Spanje door box 3-heffing

Nederlanders veroveren in rap tempo de Spaanse woningmarkt. Nog nooit kochten zij zoveel huizen als dit jaar. De stijging komt door meerdere factoren, maar één motief springt eruit: de belastingdruk in box 3. Steeds meer Nederlanders zoeken hun toevl

Amanuel
Nieuws

OM eist twintig jaar cel tegen Eritreeër voor leiden mensensmokkelbende

Het Openbaar Ministerie wil dat Amanuel W., een 42-jarige Eritreeër, twintig jaar de cel in gaat. Volgens justitie stond hij aan het hoofd van een gewelddadige mensensmokkelbende die jarenlang Eritreeërs vanuit Libië naar Europa zou hebben gesmokkeld

Brekelmans
Nieuws

CPB: miljarden voor defensie kan economische groei remmen

Nederland trekt de komende jaren fors meer geld uit voor defensie. Maar dat geld versterkt de economie nauwelijks. Sterker nog: de groei kan zelfs lager uitvallen, onder meer doordat een groot deel van de investeringen naar het buitenland verdwijnt.

Roos
Nieuws

OM gaat niet in hoger beroep tegen vrijspraak Jan Roos

Het Openbaar Ministerie stopt definitief met de strafzaak tegen programmamaker Jan Roos. Daarmee blijft de vrijspraak van de rechtbank overeind. De vervolging wordt niet doorgezet, terwijl de zaak maandenlang werd gebracht als een ernstige poging tot

zonnepanelen
Nieuws

Zonnepaneelbezitters raken vanaf 2027 honderden euro’s kwijt door einde salderingsregeling

Huishoudens met zonnepanelen krijgen vanaf 2027 te maken met een stevige financiële tegenvaller. Door het stopzetten van de salderingsregeling loopt een gemiddeld gezin jaarlijks 227 euro mis. In gemeenten waar veel grote daken vol panelen liggen, lo

Sportschool
Nieuws

Zweedse vrouwengym beschuldigd van discriminatie na weren transvrouw

In Zweden is een nieuw debat ontstaan over de grenzen van vrouwenruimtes, nadat een vrouwenfitnesscentrum in Norrköping werd beschuldigd van discriminatie. Een persoon die als vrouw wil worden gezien, maar biologisch man is en geen geslachtsoperatie

Lisse
Nieuws

Protest tegen mogelijk azc in Lisse eindigt chaotisch: politie grijpt in, demonstratie stilgelegd

De anti-azc-demonstratie in Lisse is woensdagavond voortijdig beëindigd op bevel van de burgemeester. De actie begon bij het gemeentehuis, maar liep uit de hand toen een groep van ongeveer zeventig demonstranten het terrein wilde verlaten. Politie te

KOZP
De Bom

KOZP vindt dat u een kinderfeest verpest

Kick Out Zwarte Piet is woest op de voorstanders van Zwarte Piet. U, beste Nederlander, u verpest een kinderfeest! Terwijl KOZP zelf bij mening sinterklaasintocht de boel op stelten zet met potten en pannen, spandoeken en eindeloos geschreeuw, wijst

Von der Leyen
Nieuws

Nederland onthoudt zich van stemming over nieuw EU-voorstel dat deur naar chatcontrole openlaat

Nederland kiest ervoor om zich te onthouden van stemming over een aangepast Europees voorstel dat opnieuw de discussie aanwakkert over controle van online berichten. Dat schrijft demissionair minister Van Oosten aan de Tweede Kamer. Het gaat om een p

enkelband
Nieuws

Turkse zedendelinquent wil schadevergoeding om enkelband: 'Maakt me depressief'

De 48-jarige Turkse migrant Mustafa Taskiran krijgt mogelijk, ondanks zijn veroordeling voor verkrachting, een schadevergoeding. Hij zegt dat zijn elektronische enkelband hem 'depressief' maakte. Een Britse rechter oordeelde in zijn voordeel, waardoo

Bosma
Opinie

Kinderachtige partijpolitiek in de Tweede Kamer: dit moet stoppen

Een recent onderzoek liet zien dat het vertrouwen in de Nederlandse politiek tot een schrikbarend laag percentage van slechts 4% is gedaald. Vertrouwen dat keer op keer afkalft als de Nederlandse burger partijpolitiek, gekonkel en handjeklap live kan