Van 100 naar 130 of toch 300 kilometer per uur, zie daar The High Speed Rail (HSR)

Achtergronden20 november 2023 5 minuten Lloyd-Leonard Opdam
Trein
ANP/Lloyd-Leonard Opdam

Is het mogelijk om kritisch te staan tegenover de Europese Unie en tegelijkertijd een sterke wens te koesteren voor een goed verbonden EU? Deze schijnbare paradox kan zeker worden overwonnen. Waar we op veel vlakken af moeten van de doorgeslagen regelgeving, wat ons brengt naar een federaal-socialistisch Europa. Lijkt, parallel aan het versterken van onze nationale soevereiniteit, het cultiveren van onderlinge verbondenheid ons te leiden naar de totstandkoming van een krachtige economische Europese Unie. Deze vrije Europese markt, gefaciliteerd door een goede infrastructuur zal ons leiden naar optimale welvaart en mondiale onafhankelijkheid. “Infrastructuur is de motor van de economie” aldus Europarlementariër Dorien Rookmaker. Precies de vrouw die in Brussel met haar eigen partij ‘Meer Directe Democratie’ heel Europa afreist om dit voor elkaar te krijgen met een Europees hogesnelheidstreinnetwerk. 

Dit ambitieuze plan is typerend voor een Angelsaksisch-Europese verbintenis, waarbij we een kortstondige afwijking maken van de bureaucratische Rijnlandscultuur die sinds de aanvang van de Unie door de Fransen en Duitsers dominant is. De perfecte manier volgens Rookmaker om Europa te verbinden zonder zich met interne zaken te bemoeien en meer macht te verleggen naar Brussel. “We mogen nu weleens een Europees gerecht opgediend krijgen dat we lusten. Iets wat praktisch is, voordeel biedt en vrijheid geeft. Dat is het netwerk van de The High Speed Rail!”

Een netwerk dat vooruitgang biedt
We kijken hier naar een vervoersmiddel dat bewust gekozen is. Het is veilig, kostenefficiënt, snel en voor de klimaatdrammers ook nog eens het meest milieubewuste middel voor de lange afstandsreizen. Het zal daarmee een gunstige bijdrage leveren aan de vier mobiliteitscomponenten van Fortuyn: woon-werkverkeer, beroepsmobiliteit, goederenvervoer en pleziermobiliteit. In tijden waar valse klimaatprofeten als Timmermans en Jetten het doel hebben vliegen onbetaalbaar te maken, is het van belang om als rechtse politici hier niet alleen tegenin te gaan, maar juist dingen te creëren om deze desastreuze plannen op te vangen. Zie daar: The High Speed Rail (HSR). 

Een infrastructuur die reeds gedeeltelijk is aangelegd in landen als Italië, Frankrijk en Spanje. Desondanks ontbreken er nog cruciale schakels. Opmerkelijk genoeg, ondanks de schijnbare pro-Europese houding van Nederland, vormen wij de grootste uitdaging en het essentiële ontbrekende puzzelstuk voor Europa. Het streven naar reistijden van slechts 2,5 uur naar Berlijn of 4 uur naar Praag (300 km/h) belooft niet alleen een aantrekkelijk perspectief voor jongeren op betaalbaar reizen en het driedubbel plezier daarvan; verwachting, avontuur en herinnering. Maar zal tevens aanzienlijke economische voordelen met zich meebrengen. Sterker nog: indien wij als enige land blijven weerstaan, zullen we het Staphorst van de EU worden, aldus Rookmaker. “Chinese toeristen zullen Europa gaan verkennen met de HSR en ons dan overslaan mochten wij geen halte hebben.”

Dit plan biedt ook een strategie om de banden tussen wetenschappelijke instituties te versterken. Het faciliteert ontmoetingen tussen wetenschappers en verschaft studenten op een snellere en meer toegankelijke wijze de mogelijkheid om in aanraking te komen met hun Europese medestudenten op buitenlandse universiteiten. Op deze manier kunnen we onze krachten bundelen en innovaties bewerkstelligen waar andere mogendheden jaloers op zijn. De uitspraak van Frans schrijver Émile Zola: “Niets ontwikkelt intelligentie meer dan reizen” lijkt daarmee waar te zijn. Niet alleen geld, maar juist een reserve van kennis, ervaring en bekwaamheid zal ons als Europa mondiale onafhankelijkheid op medisch en technologisch gebied verschaffen.

Een verademing voor Nederland 
Dit voorstel belooft niet alleen voordelen voor ons als lidstaat van de Europese Unie, maar werpt tevens licht op de huidige uitdagingen in Nederland. Zodra er twee verbindingen zullen worden aangelegd tussen de Zuid-as en Hamburg, die eerst stopt in Groningen, en éen die naar Berlijn gaat en stopt in Arnhem, zal de reistijd van Groningen naar de Randstad van ruim 2,5 uur naar slechts 47 minuten afnemen. Maar ook zal de reis naar Arnhem van dik een uur naar 27 minuten gaan. Dit terwijl een autorit van Rotterdam naar de Zuid-as momenteel meer dan een uur in beslag neemt. Het creëert de mogelijkheid om werkzaamheden en studieactiviteiten in de Randstad te verrichten zonder daar daadwerkelijk te hoeven wonen. “The Greater Randstad” noemt Mahmoud Abdelrahman (Transport Planner & Traffic Engineer) het. Dit blijkt uiterst gunstig te zijn, aangezien de grootste tekorten aan personeel zich voordoen in de Randstad, met name in Alkmaar en de Zaanstreek (36% en 34%), terwijl Groningen behoort tot de provincies met aanzienlijk hogere werkloosheidscijfers (4,9 procent). Hoe mooi en breed de huidige infrastructuur ook is, de overbevolkte Randstad dreigt uiteindelijk vast te lopen. 

Eveneens constateren we dat zowel de Universiteit van Amsterdam als andere onderwijsinstellingen in de Randstad overmatig worden bevolkt door studenten, wat resulteert in selectieprocedures waarbij studenten worden uitgesloten van hun beoogde studierichtingen. Tot zover dus de vrijheid van onderwijs.  Met de bevordering van de toegankelijkheid zullen studenten in staat zijn om eenvoudiger te kiezen voor opleidingen aan de Universiteit van Groningen of Nijmegen, en bijgevolg hun academische aspiraties realiseren. Dit draagt niet alleen bij aan kansengelijkheid, maar schept tevens gunstige vooruitzichten voor de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Kortom, zal de implementatie van de snelletreinverbindingen de aantrekkelijkheid van het wonen in de regio aanzienlijk vergroten. Dit op haar beurt zal de evenwichtige verdeling van woonruimten in ons land bevorderen en een forse bijdrage leveren aan de afname van werkloosheid, alsmede het stimuleren van gelijke kansen voor jongeren. Het raakt de kern van de economie en samenleving. Dit alles terwijl de uitgaven gedekt kunnen worden door middel van EU-fondsen, zoals de 'Connecting Europe Facility', waarbij de resterende kosten gedragen zullen worden door degenen (veelal buitenlandse reizigers) die een kaartje aanschaffen. Daarnaast is het een ‘positive business case’ en wordt er dus winst gemaakt in plaats van dat er financiële middelen bij moeten, zoals bij de NS het geval is. Zo is gebleken dat een stad met meer dan 100.000 inwoners en een HSR-halte, gemiddeld 8 procent meer winst genereert sinds de totstandkoming van dat station.

Tijd om in te stappen 
Momenteel lijkt onze Europese samenwerking zich op ongepaste terreinen te bevinden, wat de frustratie voedt wanneer prominente figuren zoals Laurens Dassen en Frans Timmermans de nadruk leggen op Europese klimaatplannen, Europese LHBTQIA+-evenementen en Europese migratiebeleidskwesties, maar zelden aandacht schenken aan initiatieven die daadwerkelijk in het belang zijn van de Europese Unie en haar lidstaten. Het lijken partijen te zijn zonder een duidelijke visie voor een krachtige Europese Unie, waarbij 40 lobbyisten van de NS ook geen ondersteunende rol spelen. Het is duidelijk dat zij de Europese concurrentie niet omarmen en hun monopoliepositie in Nederland willen behouden. 

Blaas maar op het fluitje! Op weg naar de Europese Economische Gemeenschap voor Onafhankelijkheid (EEGO) als eindstation, waar momenteel slechts visie en moed de ontbrekende politieke spoorwegstukken zijn. Typerend voor de moralistische politiek van tegenwoordig.

Meerartikelen

Julien Thierry
Video

Monument voor vermoorde slachtoffers van Soedanese asielzoeker

Vier jaar geleden werden Julien en Thierry vermoord door een Soedanese asielzoeker met jihadistische opvattingen. De vluchteling verwondde ook andere omstanders. Daarom is er begin deze maand een herdenkingsmonument voor hen onthuld op het plaats del

Floris
Video

Floris is genderfluïde: "Ik ben geen man of vrouw"

De jonge twintiger Floris identificeert zich als genderfluïde. Hij voelt zich namelijk niet thuis in het hokje 'man' of 'vrouw', vertelt hij in een video-interview met Vriendin. Desondanks heeft zijn moeder hier wel moeite mee. "Hij blijft mijn zoon"

Milei
Nieuws

Rechtse Milei presenteert eerste Argentijnse begrotingsoverschot in 16 jaar tijd

De nieuwe president van Argentinië, Javier Milei, presenteert het eerste begrotingsoverschot van het land sinds 2008. Hij noemt dit een "historische prestatie". In het eerste kwartaal van 2024 registreerde Argentinië een overschot van ongeveer 275 mi

Leerlingen
Onderzoek

Studie: Duitse tieners bekeren zich uit angst tot islam

Steeds meer Duitse schoolkinderen bekeren zich tot de islam, uit angst om buiten de boot te vallen. Dit blijkt uit een nieuwe studie van het KFN-instituut in Nedersaksen. Volgens de studie vindt 67,8 procent van de ondervraagde leerlingen de Koran be

Raisa
Nieuws

Raise Blommestijn viert geen Koningsdag: 'Walgelijk instituut'

Talloze Nederlanders vierden zaterdag Koningsdag, maar dat feest is aan lang niet iedereen besteed. Onder de hashtag #ikvierhetniet lieten tal van republikeinen afgelopen dagen weten niets met het koningshuis te hebben. Onder hen zijn ook invloedrijk

lintje
Nieuws

Zien! Fries weigert lintje van de koning: "Dit is voor mij geen eer maar een dolksteek"

Geheel volgens traditie vond de dag voor Koningsdag een lintjesregen plaats. De meeste Nederlanders zijn blij en vereerd als ze onderscheiding krijgen in naam van de koning. Maar in Dokkum verliep dat vrijdag heel anders. Een man weigerde namelijk zi

Bosma
Nieuws

Linkse activist mag tijdens dodenherdenking op de Dam niet demonstreren tegen Martin Bosma

De gemeente Amsterdam heeft de linkse activist Frank van der Linde verboden om tijdens de dodenherdenking op de Dam te demonstreren tegen Kamervoorzitter Martin Bosma. Afgelopen week maakte Van der Linde bekend dat van plan te zijn een demonstratie a

klimaatactivisten
Nieuws

Politie verwijdert klimaatactivisten van snelweg in Amsterdam

Activisten van Extinction Rebellion blokkeerden zaterdag kort de snelweg A10 bij het voormalige ING-kantoor in Amsterdam. De politie greep echter al snel in en verwijderde de aanwezige activisten van de snelweg. De snelwegblokkade was op voorhand ver

Leesmeeropinie
Leesmeerinterviews

Meerartikelen

palestina
Nieuws

Gemeente Amsterdam grijpt niet in bij wegblokkade pro-Palestina demonstranten

Tal van mensen die vanmorgen met goede zin naar Amsterdam vertrokken om daar Koningsdag te vieren, kwamen bedrogen uit. Een flinke groep pro-Palestina demonstranten besloot namelijk de Piet Heinkade te blokkeren. Daardoor ontstond er een lange file e

Razdan Duggal
Fun

Amerikaanse ambassadeur viert Koningsdag met oranje slingers

Heel Nederland viert Koningsdag, net zoals de Amerikaanse ambassadeur Shefali Razdan Duggal. Op sociale media deelt ze een foto van zichzelf met oranje outfit en stopkrijt. 'Doe ik dit goed?' wil ze weten van haar volgers. Sinds oktober 2022 is Razda

zaalvoetbalclub
Nieuws

Marokkanen weigeren te spelen tegen Joods zaalvoetbalteam Amsterdam: 'Gaat puur om onze afkomst"

Een Marokkaans zaalvoetbalteam heeft een wedstrijd in Amsterdam tegen een Joodse tegenstander geweigerd te spelen. Dit omdat volgens hen spelers van het andere team familieleden in het Israëlische leger hebben. De Joodse voetballers van Maccabi Neder

Koning
Nieuws

Dragen burgemeesters op Koningsdag oranje keppeltje in strijd tegen groeiend antisemitisme?

Onder het motto 'Wij zijn allemaal Oranje' lanceerde een groep Joodse en niet-Joodse Nederlanders een actie voor Koningsdag, gericht op het dragen van oranje keppeltjes door burgemeesters. Dit initiatief is onderdeel van een campagne tegen antisemiti

Orban
Nieuws

NSC haalt uit naar Orbán: 'Land voldoet niet meer aan toelatingseisen EU'

De Europese kandidaatsfractie van NSC uit bezorgdheid over de rechtsstaat in verschillende EU-landen, met name Hongarije. NSC-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, Dirk Gotink, hoopt op verbetering, maar benadrukt dat er weinig mogelijkheden zi

Migranten
Onderzoek

Migranten plegen 77% van alle verkrachtingen in Parijs

Migranten blijken oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers van Parijs. De cijfers tonen aan dat 77% van de opgeloste verkrachtingszaken in 2023 werd gepleegd door mensen zonder Frans paspoort, onthult Europe 1. Deze misdrijven vonden vooral p

Ollongren
Nieuws

Ollongren wil dat Nederland meer gaat doen voor oorlog in Oekraïne

Defensieminister Kajsa Ollongren wil dat Nederland meer gaat doen voor de oorlog in Oekraïne. Ze legt uit dat hoewel de munitieproductie in Europa fors is gestegen, de huidige verhoudingen niet goed zijn. De munitie die richting Oekraïne gaat, wordt

BnnVara
Fun

BnnVara krijgt bijna hartverzakking van rechtse conferentie Orbán: 'Dit is niet te geloven'

Het was donderdagavond flink onrustig aan de talkshowtafel van Sophie & Jeroen. De gasten keken met afschuw naar de beelden van de jaarlijkse CPAC-conferentie in Hongarije. Bij dit evenement spreken onder meer Viktor Orbán, Geert Wilders en Eva Vlaar

Migratie
Nieuws

Zorgen om uitgeprocedeerde asielzoekers die op straat zwerven

Er is dringende behoefte aan speciale voorzieningen voor veroordeelde en uitgeprocedeerde vreemdelingen die niet kunnen worden uitgezet. Deze groep, vaak met psychische problemen, zwerft momenteel vaak op straat. John van Tilborg is de directeur van

Meloni
Achtergronden

Lof voor Meloni: 'Ze beteugelt immigratie, zowel legaal als illegaal'

De Franse politica Marion Maréchal ziet graag dat haar land dezelfde immigratiekoers gaat overnemen als Italië. Volgens haar verricht premier Giorgia Meloni goed werk, onder meer door het recht op asiel te beperken. "Als Frankrijk vandaag de dag het

Rijksambtenaren
Nieuws

Flinke loonstijging voor rijksambtenaren: 'Dit gaat de verkeerde kant op'

De 150.000 rijksambtenaren in Nederland gaan flink meer verdienen. Volgens de nieuwe cao ontvangen zij vanaf juli 8,5 procent meer salaris. Bovendien krijgen ze elke maand 50 euro extra bovenop hun huidige salaris. Dit is tot grote zorg van Europarle

Eerdmans
Achtergronden

JA21 slaat alarm over Jodenhaat: 'Ik word er doodziek van'

JA21-leider Joost Eerdmans maakt zich grote zorgen om het toenemend antisemitisme in Nederland. Om dit tegen te gaan, wil hij dat het kabinet het Duitse voorbeeld volgt en 'terreurverheerlijkende' organisaties als Hizb ut-Tahrir en de Samidoun in de