PVV gaf 4.500 euro uit aan advertenties, Timmermans en VVD miljoenen
Uit onderzoek van RTL Z blijkt dat de PVV en NSC, de partij van Pieter Omtzigt, nauwelijks geld uitgaven aan advertenties. De VVD, GroenLinks/PvdA en D66 daarentegen spendeerden miljoenen euro's. Toch boekten die drie partijen zeer tegenvallende resultaten.
De VVD domineert de ranglijst. De partij gaf ruim 3,5 miljoen euro uit aan advertenties op televisie, kranten en op het internet. GL/PvdA gaf 3 miljoen euro in totaal uit en D66 2,9 miljoen euro in totaal.
Ook Volt, CDA, SP en JA21 gaven forse bedragen uit en boekten matige resultaten. Forum voor Democratie gaf opvallend genoeg het meeste van hun campagnegeld uit aan sociale media advertenties en niet aan advertenties op tv, radio of print.
De PVV gaf eenmaal 4.500 euro uit aan een campagne op Facebook. NSC spendeerde niks aan advertenties en pakte toch 20 zetels.