Duitse moslimleerlingen wilden schoolgenoten stenigen bij niet-naleven shariawetten
Er komen steeds meer details naar buiten over de Duitse moslimleerlingen in Neuss die de shariawetgeving wilden invoeren op hun school. Nu wordt zelfs onthuld dat de tieners hun medescholieren wilden stenigen als zij de islamitische regels niet goed naleefden.
Vier Duitse schoolleerlingen zijn in opspraak geraakt, omdat ze de sharia wilden invoeren op hun school. De jonge moslims oefenden druk uit op hun schoolgenoten en leraren om orthodoxe islamitische regels na te leven en de democratie af te wijzen.
De kwestie speelde zich af in het plaatsje Neuss, vlak bij de Nederlandse grens. Vier scholieren, in de leeftijd van 17, 18 en 19 jaar, dwongen hun leeftijdsgenoten en leraren om allerlei orthodoxe regels in te voeren, meldt Focus. Drie hadden een Arabische migratieachtergrond; de vierde was van Italiaanse afkomst. Naar verluidt werden ze geïnspireerd door TikTok-video's van salafistische haatpredikers.
Het viertal bedacht strenge regels op school. Zo moesten jongens en meisjes van elkaar gescheiden worden, vooral tijdens lichamelijke oefening. Bij het schoolzwemmen mochten vrouwelijke zwemleren niet langer lesgeven aan mannelijke leerlingen. Ook moesten er gebedsruimtes komen, en moesten meisjes en vrouwen hun gezicht bedekken. Daarnaast moest de vrijdag deels lesvrij blijven vanwege het vrijdaggebed.
De vier scholieren zetten hun islamtische schoolgenoten onder druk om een ultraconservatieve interpretatie van de islam te volgen. Zo moesten leerlingen hun broekband over hun schoenen oprollen en vijf keer per dag bidden om het voorbeeld van profeet Mohammed te volgen. Iedereen die weigerde, werd weggezet als slechte moslim. Ook moesten archaïsche straffen als steniging worden ingevoerd.
Veiligheidsdienst ingeschakeld
In december schakelde de schoolleiding de politie in. Omdat de leerlingen de Duitse democratie afwezen, werden ook de inlichtingendienst geïnformeerd. Deze dienst trof controles bij de leerlingen en ouders, maar ging uiteindelijk niet over tot een strafrechtelijk onderzoek.
De lokale minister van Binnenlandse Zaken, Herbert Reul (CDU), spreekt met afschuw van het incident. 'We mogen niet toestaan dat onze jongste kinderen door middel van propaganda in handen vallen van extremistische groeperingen. We moeten jongeren als samenleving beter meenemen, meer uitwisselingen aangaan en hen alternatieven laten zien', laat hij weten in een reactie.
Meerdere sharia-incidenten op school
De vice-voorzitter van de Onderwijsverniening in Noordrijn-Westfalen ziet het als een trend onder jonge moslims om de islam steeds conservatiever te interpreteren, en deze naar school te brengen.
Zo was er in juni 2023 nog een soortgelijk incident op het Nicolas-Cusanus-Gymnasium in Bonn. Strenggelove moslimstudenten pestten hun klasgenoten, vooral vrouwelijke moslimleerlingen. Ook christelijke leeftijdsgenoten werden aangesproken. En in Wuppertal controleert een zelfverklaarde 'shariapolitie' of jonge moslims zich 's avonds in discotheken en bij winkels wel aan de islamitische regels houden.
Ook Oostenrijk kamp met een groeiend aantal jonge moslims dat optreedt als 'zedenpolitie'. De jongeren intimideren leerlingen en leraren en zetten hen onder druk om islamitische regels te volgen. Leraren en vakbonden roepen politici op het probleem serieus te nemen.
"We krijgen steeds meer te maken met studenten die extremistische religieuze en politieke standpunten naar school brengen, onze waarden belachelijk maken en de rechtsstaat verwerpen", aldus de verklaring van Thomas Krebs, lid van de lerarenvakbond in Wenen.
Vooral sinds de uitbraak van de Gaza-oorlog neemt het aantal incidenten flink toe. Leraren vrezen voor toenemende radicalisatie van islamitische jongeren. Vrouwelijke leerlingen en leraren worden niet langer serieus genomen. Sommige studenten verdedigen zelfs de daden van Hamas en andere terroristische groepen. "Zoals ik weet dankzij leraren en directeuren, kan radicalisatie zo'n punt bereiken dat studenten terecht komen in criminele gangs", stelt Krebs.