Groene droom Utrecht spat uiteen: elektrische laadpalen moeten 's avonds uit om netcongestie te voorkomen
De ambities van Utrecht om steeds meer te vergroenen door middel van elektrificatie lopen averij op. Utrecht moet namelijk de laadpalen voor elektrische auto's in de middag en de vroege avond gaan uitzetten om zo overbelasting op het stroomnet te voorkomen. Het Utrechtse stadsbestuur heeft al enkele jaren de ambitie om rap te verduurzamen, maar over de uitvoering van de ambities moet men nu beter gaan nadenken.
Diverse partijen in de gemeenteraad van Utrecht overwegen maatregelen te nemen om het gebruik van elektrische auto's in de stad te reguleren. Een van de voorgestelde maatregelen is om gedurende bepaalde delen van de dag alle laadpalen in de stad uit te schakelen om netcongestie te voorkomen. Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft aangegeven dat het volledig uitschakelen van alle gemeentelijke laadpalen een mogelijkheid is die wordt overwogen, stelt RTV Utrecht.
Tijdens een debat over netcongestie gaf wethouder Lot van Hooijdonk aan dat dit een serieus probleem is waarvoor nog geen pasklare oplossingen beschikbaar zijn. Netcongestie treedt op wanneer de vraag naar elektriciteit groter is dan de capaciteit van het netwerk. Soms is er sprake van een overschot aan elektriciteit, bijvoorbeeld wanneer de zon uitbundig schijnt, maar vaker nog kan het netwerk de vraag niet aan.
Momenteel kent Utrecht al een milieuzone waarin dieselauto's niet meer welkom zijn in bepaalde delen van de stad. De PvdA en de ChristenUnie hebben voorgesteld om het ook voor elektrische auto's moeilijker te maken om door de stad te rijden, als onderdeel van maatregelen om netcongestie aan te pakken. PvdA-commissielid Joachim Cornielje spreekt over radicale ideeƫn om dit probleem aan te pakken.
Netbeheerder slaat alarm
Regionaal netbeheerder Stedin heeft aangekondigd dat openbare laadpalen voor elektrische auto's tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds moeten worden uitgeschakeld. Volgens Stedin is dit noodzakelijk omdat het elektriciteitsnetwerk op deze uren "zwaar belast" wordt, aldus de netbeheerder tegen de NOS.
Op verschillende locaties worden al experimenten uitgevoerd met zogenaamd "slim" of "netbewust laden". Dit betekent dat er aan het einde van de middag en het begin van de avond minder vermogen beschikbaar is voor openbare laadpalen, waardoor elektrische auto's langzamer worden opgeladen.
Hoewel Stedin deelneemt aan een dergelijke proef in Rotterdam, is netbewust laden volgens het bedrijf niet voldoende. De netbeheerder voorspelt dat in grote steden de komende jaren maar liefst 20 procent van de capaciteit op het stroomnet zal worden gebruikt door openbare laadpalen. Stedin stelt dat voor elke laadpaal die 's avonds wordt uitgeschakeld, een nieuwe woning kan worden aangesloten op het elektriciteitsnet.