Rampzalige kijkcijfers voor nieuwe NPO-talkshow
De NPO heeft besloten in te grijpen na de eerste twee uitzendingen van het nieuwe praatprogramma 'Dit is Nederland' van de Evangelische Omroep. De uitzendingen trokken weinig kijkers en bleken te weinig onderscheidend van het programma 'Tijd voor Max', dat tegelijkertijd wordt uitgezonden.
De talkshow combineert live gesprekken aan de bar combineert met interactie via QR-codes. Maar dit blijkt weinig populair bij Nederlands. Maandag werd het programma door slechts 48.000 mensen bekeken. Daarom wordt de talkshow anderhalf uur naar voren geschoven, zodat het niet meer gelijkloopt met Omroep Max.
Een NPO-woordvoerder laat weten aan De Telegraaf: "Na de eerste twee uitzendingen hebben we geconcludeerd dat het programma niet voldoende onderscheidend is van 'Tijd voor Max'. Daarom hebben we besloten om in te grijpen."
De aanpassing van de uitzendtijd wordt gezien als een kans om de kijkcijfers te verbeteren. Kijkcijfer-expert Tina Nijkamp reageerde positief: "Ik ben blij voor Margje en Hans dat het programma is verzet. Nu is er meer kans op hogere kijkcijfers."
De eerste uitzending leverde al vijfhonderd reacties op van kijkers, wat volgens adjunct-hoofdredacteur Jan Pieter Kos van de EO aantoont dat er engagement is. "Het is nog zoeken naar de juiste balans, maar we zijn tevreden over de interactie met het publiek tot nu toe," voegde hij eraan toe tijdens een radio-interview op NPO Radio1.