Den Haag verbiedt 'vervuilende' reclames op vliegreizen en auto's
Den Haag gaat reclames verbieden voor vliegvakanties en vervuilende auto's in de openbare ruimte. Vanaf nu zullen bushokjes, tramhaltes en verlichte reclameborden vrij zijn van wat de gemeente 'fossiele reclames' noemt. De maatregel wordt aangekondigd door wethouder Robert Barker, van de Partij voor de Dieren.
Deze nieuwe regelgeving volgt na eerdere mislukte pogingen om dergelijke reclames aan banden te leggen. Nu, met de Partij voor de Dieren in het college, lijkt er voldoende steun voor deze nieuwe klimaatmaatregel, aldus Omroep West.
Deze 'fossiele reclames' omvatten promoties voor producten en diensten van bedrijven binnen de kolensector, de olie- en gasindustrie, en de luchtvaartsector, evenals reclame voor producten zoals vliegtickets en vervuilende voertuigen. Deze maatregel betekent dat aanstaande reclamecontracten voor openbare ruimtes zich zullen moeten houden aan deze nieuwe normen.
Naast het directe verbod op bepaalde soorten reclames, overweegt de gemeente ook om bestaande contracten open te breken. Maar hier zijn wel juridische risico's aan verbonden. Het doel van het verbod is om de milieu-impact van consumptiegedrag te verminderen, net zoals dit eerder gebeurde met tabaksreclame.
In de gemeenteraad klinken kritische geluiden. Oppositiepartijen zoals Hart voor Den Haag en de VVD beschouwen het als overbodige betutteling die weinig zal bijdragen aan werkelijke CO2-reductie en zorgen over mogelijke financiële gevolgen voor de stad uiten. Zo reageert VVD-raadslid Lotte van Basten Batenburg: 'Alsof er maar 1 gram minder CO2 de atmosfeer in gaat door een reclameverbod.'
Een soortgelijk reclameverbod werd eerder al ingevoerd in Utrecht, Haarlem, Zwolle en de provincie Noord-Holland. Daar kwam veelal eveneens een verbod op vleesreclames. Ook linkse fracties in Amsterdam pleiten voor een dergelijk verbod.